Data: 2020-04-09

 

Wywiadówka profilaktyczna

 

          Codziennie dbamy o zdrowie naszych dzieci, o ich prawidłowy rozwój. Integralną częścią zdrowego rozwoju młodego człowieka jest zdrowie psychiczne. W tym trudnym czasie pandemii szczególnie warto zadbać o to, co chroni zdrowie psychiczne, a także poznać czynniki, które mu zagrażają.

          Zachęcam do obejrzenia prezentacji, która w kompleksowy i obrazowy sposób przedstawia zagadnienie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

 

 

Materiał pochodzi ze strony projektu „Myślę pozytywnie”, w którym nasza szkoła bierze udział

 

 

Data: 2020-02-09

WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA

Wykorzystanie nowoczesnej technologii jest stylem pracy współczesnej szkoły. Musimy pamiętać o tym, że młodzież, z którą pracujemy, to tzw. cyfrowi tubylcy, czyli ci, którzy technologią posługują się na co dzień, traktując ją jako źródło wiedzy, nauki, rozrywki i komunikacji. Aby być autentycznym w tym procesie, nauczyciel musi wykorzystywać te same kanały komunikacyjne, które są przez młodzież postrzegane jako wiarygodne, atrakcyjne i adekwatne do rzeczywistości. Dziś po prostu inaczej uczyć już się nie da. Pamiętając o tym, staramy się zagwarantować młodzieży jak najszerszy dostęp do technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dziś w żadnej polskiej szkole nie dziwi pracownia komputerowa, powszechne są skomputeryzowane biblioteki, a także wykorzystanie nowoczesnej technologii na lekcjach innych przedmiotów niż informatyka. Komputery gwarantują szybki dostęp do informacji, uatrakcyjniają lekcje, pomagają uczyć skuteczniej, aktywniej i ciekawiej. W tej technologicznej rzeczywistości szkolnej musimy poświęcić wiele uwagi, aby treści dostępne za pomocą Internetu były rzetelne i pożądane, żeby korzystanie z urządzeń komunikacyjnych w szkole było bezpieczne, a aktywność młodzieży nie pozwalała na zetknięcie się z rozmaitymi formami cyberprzemocy.

CyberPrzemoc 

 

Data: 2020-11-25

WYWIADÓWKA PROFILKATYCZNA

Kolejna wywiadówka profilaktyczna będzie dotyczyła uzależnień. Większość rodziców boi się, że ich dzieci w którymś momencie sięgną po papierosy, alkohol czy narkotyki. Wielu tego typu problemom można byłoby zapobiec, gdybyśmy mieli odpowiednią wiedzę na ich temat. Niestety, nałogi wciąż pozostają tematem tabu, którego nie porusza się w wielu polskich domach. Tymczasem warto o nich rozmawiać – taka konwersacja może nawet uratować czyjeś zdrowie lub życie. A im wcześniej zaczniemy uświadamiać swoje dzieci, tym większa szansa, że nigdy nie będziemy musieli nakłaniać ich do terapii odwykowej.


Jak rozmawiać o uzależnieniach

Rodzice, którzy mają dobry kontakt z dzieckiem mają większą szansę, aby uchronić je przed uzależnieniami. Budowanie kontaktu, wiarygodność i rzetelna wiedza to ważne elementy w relacji między rodzicem a dzieckiem. Dzieci w okresie dojrzewania potrzebują poczucia więzi i przynależności do rodziny, wspierania poczucia własnej wartości, wiarygodności rodziców, sprawiedliwego traktowania, poszanowania intymności i dyskrecji oraz stanowczości w ważnych sprawach.

Im lepszy kontakt między rodzicem a dzieckiem, tym większa szansa, że rodzic zauważy niepokojące objawy u dziecka, takie jak:

·         unikanie rozmów, częste kłamstwa;

·         oddalanie się od rodziny;

·         łopoty w szkole, których wcześniej nie było np. wagary;

·         rozdrażnienie, niecierpliwość, agresja;

·         sypianie o różnych porach dnia (raz jest bardzo pobudzone a raz ospałe);

·         spędzanie czasu poza domem i unikanie kontaktu po powrocie;

·         nowi znajomi, o których nie chce rozmawiać lub samotne spędzanie czasu w pokoju;

·         nadmierny apetyt lub jego brak, gwałtowne chudnięcie lub tycie;

·         przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice;

·         dziwne zapachy w pokoju lub bezpośrednio od dziecka, przedmioty związane z narkotykami;

·         znikanie z domu pieniędzy lub wartościowych przedmiotów.

Pojedyncze objawy nie muszą oznaczać, że z dzieckiem dzieje się coś złego, jednak nie muszą wystąpić wszystkie objawy, aby świadczyć, że coś złego się dzieje.

Warto interweniować, gdy z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego, jednak nie działać pod wpływem emocji i rozpocząć rozmowę wtedy, gdy wiemy, że znajdziemy czas na to, aby ją skończyć. W momencie pojawienia się problemu, warto także szukać pomocy u specjalistów.


Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją ,,Chrońmy młodzież przed dopalaczami”.

 

Data: 2020-10-19

WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA

 

Pierwsza część Wywiadówki profilaktycznej będzie dotyczyć motywacji, czyli ważnego aspektu życia każdego z nas.

 

„Co mam zrobić, żeby moje dziecko zaczęło się uczyć? Jak je zmotywować?” - to pytania, które rodzice często stawiają sobie, nauczycielom i specjalistom.

 

Mamy nadzieję, że zamieszczony materiał pomoże Państwu odpowiedzieć na powyższe pytania i sprawi, że nauka dla wszystkich stanie się łatwiejsza i przyjemniejsza.

 

         Zapraszamy!

 

 

                Materiał pochodzi ze strony projektu „Myślę pozytywnie”, w którym nasza szkoła bierze udział.

 

                  JAK WSPIERAĆ MOTYWACJĘ DZIECKA? ROZWIJANIE KOMPETENCJI PSYCHOSPOŁECZNYCH, ZAPEWNIENIE DOBROSTANU PSYCHICZNEGO