Nowy projekt Erasmus+ 2016-2018
Od
września 2016 nasza szkoła będzie brała udział w nowym dwuletnim projekcie
Erasmus+ (dawniej Comenius). Projekt jest zatytułowany
„Zmienianie autyzmu dla nowych pokoleń W projekcie udział wezmą 4 szkoły:
·
Szkoła z Badajoz, Hiszpania
·
Szkoła z Funchal, Portugalia
·
Szkoła z Viterbo, Włochy
·
Szkoła Podstawowa nr 1 z Zielonej
Góry, Polska Działania
zaplanowane w projekcie to m. in. Stworzenie Europejskiego Przewodnika nt.
włączania uczniów z autystycznych w powszechnej edukacji, stworzenie bloga i
filmów szkoleniowych, zorganizowanie Dnia Autyzmu, Biegu Solidarności oraz
video konferencji ze szkołami partnerskimi, jak i wiele mniejszych działań. Szkolny koordynator projektów Erasmus+,
Weronika Łacna
Podsumowanie projektu Comenius 2013-2015
Dobiegł końca nasz dwuletni
projekt “Kultura, święta i tradycje
poprzez 4 pory roku”. Projekt dostarczył zarówno uczniom, jak i
nauczycielom naszej szkoły wielu pozytywnych wrażeń oraz wzbogacił o moc
doświadczeń. Nauczyciele odwiedzili wszystkie szkoły partnerskie.
Dzięki tym wizytom poznali realia edukacji w
Walii, Irlandii, Finlandii, Norwegii,
Francji i Niemczech. Uczniowie wzięli udział w licznych ciekawych
przedsięwzięciach, m.in. w Dniu Języków Obcych, Dniu Europejskim, Jarmarku
Świątecznym, odbyli wideokonferencje z uczniami ze szkół partnerskich oraz
stworzyli książki kucharskie.
Weronika Łacna
________________________________________________________________________________________
W dniach 18-22 marca 2015 roku odbyła się piąta
wizyta partnerska w ramach projektu Comenius 2013-2015 „Kultura,
tradycje i święta poprzez cztery pory roku”. Tym razem
partnerów gościliśmy w naszym mieście i
naszej szkole. W
wizycie udział wzięli wszyscy partnerzy projektu, tj.
przedstawiciele szkół z Niemiec, Finlandii, Norwegii,
Francji, Walii oraz Irlandii.
Działania, jakie miały miejsce podczas wizyty w Polsce:
·
Dyrektor Adam Szymczak przywitał gości oraz
opowiedział o naszej szkole oraz o systemie edukacji w Polsce,
·
Partnerzy zwiedzili szkołę oraz poznali
kadrę i uczniów,
·
Partnerzy wymienili się ulotkami
prezentującymi wybrane święta narodowe,
·
Partnerzy omówili szczegóły dotyczące
wykonania kolejnego zadania: książek kucharskich z tradycyjnymi potrawami z
każdego kraju partnerskiego (partnerzy wymienią się książkami na kolejnej
wizycie),
·
Partnerzy uzgodnili dalsze kroki związane z
wykonywanym obecnie wspólnym kalendarzem,
·
Goście z Francji przekazali szczegóły
odnośnie wizyty w ich kraju w maju – ostatniej wizyty w projekcie,
·
Partnerzy wzięli udział w spotkaniu w
Ratuszu, koordynator projektu z Walii zaprezentował projekt władzom miasta,
·
Partnerzy zwiedzili miasto Zielona Góra
oraz wybrali się na wycieczkę do Wrocławia. Wśród licznych atrakcji znalazły
się między innymi warsztaty prezentujące polską tradycję przedświątecznego
malowania pisanek w skansenie w Ochli.
Weronika Łacna
W dniach 5-9 listopada 2014 roku odbyła
się czwarta wizyta partnerska w ramach projektu Comenius 2013-2015 „Kultura,
tradycje i święta poprzez cztery pory roku”. Wizyta miała miejsce w szkole Kirkevoll
w miejscowości Revetal w Norwegii.
Działania, jakie miały miejsce podczas wizyty w Norwegii:
· Partnerzy
zwiedzili szkołę norweską oraz poznali kadrę i uczniów,
·
Partnerzy zwiedzili miasto
partnerskie oraz wybrali się na wycieczkę do stolicy Norwegii – Oslo,
· Partnerzy
wymienili się pracami przedstawiającymi baśnie lub legendy,
· Partnerzy
omówili szczegóły dotyczące wykonania kolejnych zadań: wysłania partnerom
dekoracji świątecznych wykonanych przez dzieci, wykonania wspólnego
kalendarza, zaprezentowania święta lub wydarzenia narodowego w formie
ulotki,
· Partnerzy
zaplanowali wideokonferencję przed Świętami Bożego Narodzenia,
·
Partnerzy uzgodnili szczegóły odnośnie następnej wizyty w Polsce.
Weronika Łacna
W dniach 24.05.-28.05. odbyła się trzecia wizyta partnerska w ramach
projektu Comenius 2013-2015 „Kultura, tradycje i święta poprzez
cztery pory roku”. Wizyta miała miejsce w szkole
St. Colman’s BNS
w miejscowości Macroom w Irlandii.
Działania, jakie miały miejsce podczas wizyty w Irlandii:
·
Partnerzy zwiedzili
szkołę irlandzką oraz poznali kadrę i uczniów,
·
Partnerzy wymienili
się pracami przedstawiającymi baśnie lub legendy,
·
Partnerzy omówili
szczegóły dotyczące wykonania kolejnych zadań: wspólnego kalendarza,
zimowych/świątecznych wierszy, świątecznych dekoracji choinkowych, zdrowych
przekąsek (uwiecznienie ich na stronie internetowej projektu lub zabranie ich na
kolejną wizytę),
·
Partnerzy uzgodnili
dalsze działania związane z nauczanymi wcześniej piosenkami,
·
Partnerzy opisali
sposób świętowania Dnia Europejczyka w każdej ze szkół oraz uzgodnili
zaprezentowanie nagrań z tego dnia na stronie internetowej projektu,
·
Partnerzy
potwierdzili terminy wizyt w drugim roku trwania projektu – w drugiej połowie marca 2015
odbędzie się wizyta w Polsce, w pierwszej połowie czerwca 2015 we Francji.
Weronika Łacna
W dniach 12.03-16.03. odbyła się druga wizyta partnerska w ramach
projektu Comenius 2013-2015 „Kultura, tradycje i święta poprzez
cztery pory roku”. Wizyta miała miejsce w Koria School w miejscowości Kouvoula
w Finlandii. W wizycie udział wzięli wszyscy partnerzy projektu, tj.
przedstawiciele szkół z Niemiec, Norwegii, Francji, Irlandii, Walii oraz
Polski.
Partnerzy zwiedzili szkołę fińską oraz poznali kadrę i
uczniów, Partnerzy wymienili się pracami związanymi ze sportem, w
szczególności z Olimpiadą Zimową w Soczi), Partnerzy zaplanowali dalsze działania, m.in. pracę z
tradycyjnymi baśniami z wszystkich krajów partnerskich, nagranie uczniów
śpiewających wybrane, nauczone wcześniej piosenki, świętowanie Dnia Europy (9
maja), kontynuowanie wideo konferencji z krajami partnerskimi, Partnerzy zaplanowali wizyty na drugi rok trwania projektu
– w drugiej połowie marca 2015 odbędzie się wizyta w Polsce, w pierwszej połowie
czerwca 2015 we Francji. Weronika Łacna
Strona internetowa
utworzona na potrzeby projektu Comenius 2013-2015 przez szkołę z
Finlandii:
http://www.peda.net/veraja/elimaki/koria/comenius Weronika
Łacna W dniach
27.11-01.12. odbyła się
pierwsza wizyta partnerska w ramach projektu Comenius
2013-2015 „Kultura, tradycje i święta poprzez
cztery pory roku”. Wizyta miała miejsce w szkole Schillerschule w miejscowości
Waiblingen
pod Stuttgartem
w Niemczech.
W wizycie udział wzięli wszyscy partnerzy projektu, tj. przedstawiciele szkół z
Finlandii, Norwegii, Francji, Irlandii, Walii oraz Polski. Działania, jakie
miały miejsce podczas wizyty w Niemczech:
·
Partnerzy zwiedzili szkołę niemiecką oraz poznali
kadrę i uczniów, uczyli dzieci z Niemiec piosenek w swoich językach,
·
Partnerzy wymienili się książeczkami „Who we are”
przygotowanymi wcześniej przez uczniów wszystkich szkół partnerskich,
·
Partnerzy w głosowaniu wybrali zwycięskie logo
projektu spośród logo przygotowanych przez uczniów wszystkich szkół partnerskich
(szkoła z Walii przygotuje plakat przedstawiający wszystkie 20 logo przywiezione
do Niemiec ze zwycięskim logo na środku plakatu),
·
Partnerzy
przedstawili, w jaki sposób ich szkoły świętowały Europejski Dzień Języków,
·
Partnerzy zaplanowali dalsze działania, m.in.
video konferencję, która odbędzie się między 17-21 grudnia, zadania do wykonania
przez uczniów przed następną wizytą (zadania związane ze sportem, w
szczególności z Olimpiadą Zimową w Soczi),
·
Partnerzy zaplanowali dalsze wizyty w pierwszym
roku trwania projektu - na początku marca odbędzie się wizyta w Finlandii, pod
koniec maja w Irlandii.
Weronika Łacna
Program „Uczenie
się przez całe życie”
Comenius
Wielostronny
Partnerski Projekt Szkół 2013-2015
Od
września 2013 roku rozpoczynamy nowy – kolejny już – projekt Comenius. Tytuł
projektu to „Kultura, tradycje i święta
poprzez cztery pory roku”. Szkoły partnerskie biorące udział w projekcie
pochodzą z:
Weronika Łacna
Projekt eTwinning „Happy European Day of Languages 2012!” / “Wesołego Europejskiego Dnia Języków 2012!”
Zadania projektu:
·
Stworzenie kartek pocztowych z pozdrowieniami w języku
polskim oraz wysłanie ich do szkół z innych krajów europejskich uczestniczących
· Wystawa kartek otrzymanych od innych szkół w Europejskim Dniu Języków – 26 września W projekcie udział wzięli: · Kinga Bednarczuk, 5e · Basia Chrześcijańska, 5e · Dominika Kędzia, 5e · Arleta Chmielowska, 6a · Viktoria Rydzewska, 6a · Gracjan Czerwiec, 6d · Eryka Bitka, 4d · Wiktoria Fortuna, 4d · Kalina Gawrysiak, 4d · Michał Jankowski. 4d · Dominika Kostrzewa, 4d
Pocztówki stworzyły również klasy: · 5e · 6d (II grupa) Szkolny koordynator projektu: Weronika Koperska
Program „Uczenie się przez całe życie”ComeniusPartnerski projekt szkół 2009-2011Tytuł projektu: Doskonalenie umiejętności uczenia się przez całe życie oraz korzystania z mediów w szkole podstawowej Szkoły partnerskie:
Ø
Szkoła Podstawowa Fiskebäcksskolan -
Vastra Frolunda, Szwecja
Ø
Szkoła Podstawowa Malpas Church
Junior School - Newport, Walia Ø Szkoła Podstawowa Jokipuiston Koulu - Sipoo, Finlandia Ø Szkoła Podstawowa Saldus Primary School - Saldus, Łotwa Ø Szkoła Podstawowa Táncsics Mihály ÁMK, Általános Iskola és Könyvtár - Kolontár, Węgry Ø Szkoła Podstawowa nr 1 - Zielona Góra, Polska
Działania uczniów w roku szkolnym 2009/2010:
Uczniowie biorący udział w projekcie korzystali z technologii medialnych, w tym głównie z Internetu, w celu wykonania zadań postawionych wszystkim szkołom partnerskim. Na potrzeby projektu stworzona została wspólna strona internetowa, na której szkoły partnerskie prezentują zrealizowane działania uczniów. Uczniowie stworzyli prezentację swojej szkoły oraz prezentację multimedialną miasta Zielona Góra oraz mieli możliwość porównania swojej szkoły, miasta i kraju z innymi szkołami, miastami i krajami partnerskimi. Uczniowie do tej pory pracowali z dwoma gatunkami programów telewizyjnych (reklamą oraz programami rozrywkowymi z głosowaniem publiczności) przedstawiając wybrane przykłady z własnego kraju oraz porównując programy krajów partnerskich. Realizując przedstawione powyżej działania uczniowie rozwinęli umiejętność korzystania z mediów oraz posługiwania się komputerem, w tym w szczególności programem PowerPoint. Działania uczniów w roku szkolnym 2010/2011:
W drugim roku trwania projektu uczniowie w dalszym ciągu korzystali z technologii medialnych, w tym głównie z Internetu, w celu wykonania kolejnych zadań postawionych wszystkim szkołom partnerskim. Produkty prezentowane są na stronie internetowej stworzonej do celów projektu. W tym roku uczniowie mieli jedno główne złożone zadanie do wykonania – słownik międzynarodowy. Prace te uczniowie tworzyli w formie prezentacji, korzystając z programu PowerPoint. Sami wybierali kategorie, wśród których tworzyli listy dziesięciu wybranych słów w językach krajów partnerskich. Swoje prace przesyłali do partnerów projektu w celu sprawdzenia. Realizując przedstawione powyżej działanie uczniowie rozwinęli umiejętność korzystania z Internetu oraz posługiwania się komputerem, w tym w szczególności programem PowerPoint. W tym roku szkolnym w projekt zaangażowana była grupa uczniów z klasy Va.
Szkolny koordynator projektu Weronika Koperska
SOCRATES COMENIUS – Projekt 2006-2009 Tytuł: „Trzymajmy się razem” („Come Together”) Koordynator: Szkoła Podstawowa nr 1, Zielona Góra (Polska) Partnerzy: 1. Scoula Secondaria di 1 „G.Verga-Don Milani, Barrafranca (Włochy) 2. Gimnaziul „Carol I”, Calarasi (Rumunia) Krótki opis projektu: Jesteśmy dziećmi zjednoczonej Europy, mamy wspólne dziedzictwo kulturowe, zawieramy europejskie przyjaźnie, potrafimy się razem bawić i śmiać, znamy swoje prawa. Tytuły projektów: 1 rok projektu – „Mój przyjaciel Europejczyk”. 2 rok projektu – „Nasz europejski pamiętnik”. 3 rok projektu – Stworzenie „Europejskiego centrum informacji” w naszej szkole.
1
rok projektu (2006/2007): „MÓJ PRZYJACIEL EUROPEJCZYK”
Tematyka:
Formy realizacji (Produkty):
Poznajemy kraje naszych przyjaciół. Wykonanie przewodnika po Europie z zaznaczeniem miejsc godnych zobaczenia.
Uzyskane produkty – fotogaleria.
P O R O Z U M I E N I E dotyczące współpracy między : 1. Szkołą Podstawową nr 1 w Zielonej Górze (Polska), 2. Scoula Secondaria di 1 „G.Verga - Don Milani” w Barrafranca (Włochy), 3. Gimnaziul „Carol I” w Calarasi (Rumunia). 1. Cele współpracy: v rozszerzenie i wzmocnienie europejskiego wymiaru edukacji szkolnej; v postrzeganie przez młodzież Europy jako wspólnego domu, którego mieszkańców łączy historia, polityka, kultura, obyczajowość; v wzajemne zrozumienie i poznanie odrębności kulturowej i narodowej; v przeciwdziałanie tworzeniu się stereotypów i uprzedzeń między narodami; v propagowanie i rozwijanie działań i wartości ogólnoludzkich, takich jak: koleżeństwo, przyjaźń, dobroć, tolerancja; v zapewnienie równych szans dla wszystkich, którzy chcą uczestniczyć we wspólnych działaniach; v likwidowanie barier językowych poprzez podnoszenia umiejętności lingwistycznych; v propagowanie zagadnień społecznych i europejskich jako płaszczyzny współpracy między szkołami.
2. Formy i ramy współpracy: v realizacja wspólnych projektów szkolnych; v wymiana doświadczeń pedagogicznych między nauczycielami; v nawiązywanie i rozwijanie osobistych kontaktów między młodzieżą z różnych krajów Europy; v zorganizowanie Dnia Akcji we wszystkich zaprzyjaźnionych szkołach na wspólnie ustalony temat; v podnoszenie kwalifikacji i wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli poprzez udział w lekcjach przedmiotów artystycznych i radach pedagogicznych. 3. Realizacja: v konkretne ustalenia kooperacyjne na poszczególne lata; v szczegółowe konsultacje w sprawie form i zadań współpracy; v wymiana doświadczeń pomiędzy dyrektorami szkół; v wizytowanie lekcji artystycznych przez nauczycieli; v organizowanie wspólnych kilkudniowych wyjazdów integracyjnych dla młodzieży; v włączenie treści projektu do rocznych programów rozwoju szkół; v gromadzenie, prezentacja i wymiana materiałów dokumentujących współpracę między placówkami; v nawiązywanie i rozwijanie kontaktów osobowych między dziećmi; v praktyczne wykorzystanie umiejętności posługiwania się językami obcymi. Chcąc propagować zagadnienia edukacji europejskiej, w ramach opracowanego programu współpracy proponujemy zaangażowanie całych społeczności szkolnych do działań integracyjnych. SP 1 Zielona Góra mgr Adam Szymczak Dyrektor Scoula Secondaria di 1 “G.Verga-Don Milani” Barrafranca Giuseppa Cammarata Dyrektor Gimnaziul „Carol I” Calarasi Cornelia Negrisan Dyrektor Zielona Góra, 18.10.2006r.
DLACZEGO PRACUJEMY Z PROGRAMEM SOCRATES COMENIUS Poprzez udział w programie Socrates Comenius pragniemy:
Wszystkie prace związane z realizacją projektu stanowią integralną część planu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły oraz są włączone w normalne zajęcia szkolne:
- medialna - opracowywanie i publikowanie przez uczniów i nauczycieli artykułów związanych z realizacją projektu w szkolnym miesięczniku "Jedynka". - czytelnicza - korzystanie z zasobów biblioteki oraz internetu w zdobywaniu wiedzy na temat Unii i patw europejskich. - regionalna - poznanie wasnych tradycji narodowych oraz porównywanie ich z innym krajami europejskimi. Wszystkie szkoy partnerskie aktywnie uczestniczą w realizowanym projekcie, a współpraca przebiega na zasadzie partnerstwa i koleżeństwa:
Do określenia celów i priorytetów współpracy międzynarodowej został powołany przez dyrekcję szkoły zespół d/s integracji europejskiej, którego przewodniczącym jest szkolny koordynator Comeniusa. Członkowie zespołu typują, promują i opracowują priorytety i cele, dokonują ich zdaniem najistotniejszych, a ostateczną decyzję podejmuję i zatwierdza dyrektor szkoły. W pracach nad projektem mają swój udział również uczniowie. Do ich zadań należą:
Pracując z programem Socrates Comenius pragniemy pogłębiać i poszerzyć europejski wymiar w kształceniu szkolnym oraz zdobyć jak najwięcej wiedzy nas temat Unii Europejskiej i naszego przyszłego partnerstwa. Naszym działaniem towarzyszą hasła: "Europa bez granic" "Jesteśmy dziećmi zjednoczonej Europy".
Szkolny Koordynator d/s współpracy z zagranicą Sylwia Babijczuk
Nasz adres: ul. St. Wyszyńskiego 17
|