Jolanta Garbowska
Szkoła Podstawowa nr 1
w Zielonej Górze
Konspekt zajęć z
edukacji ekologicznej.
Scenariusz lekcji.
Temat dnia:
Mali strażnicy przyrody.Poziom nauczania, klasa , liczba jednostek lekcyjnych:
Szkoła podstawowa , klasa II, 3x45 minutPrzebieg
zajęć.Zapoznanie dzieci z tematem zajęć.
Rozmowa na temat pracy zaproszonego gościa, na czym
ta praca polega i jakich dotyczy działań.
Rozdanie dzieciom krzyżówek, gdzie hasłem jest słowo
“ekologia”- praca indywidualna[zał.1]
Wyjaśnienie pojęcia z krzyżówki, prezentacja
fotografii, plansz dotyczących naturalnego piękna środowiska.
Nad przebiegiem zajęć czuwa maskotka
- Ekokrokodyl.
Dyskusja na temat przyczyn zagrożenia środowiska:
-dymy z fabryk
-spaliny samochodów
-wycieki ropy
-duże ilości odpadów
-ścieki do rzek
Ukazanie złych działań człowieka na środowisko [Karta pracy,zał.2].
Podział i omówienie zagrożeń na poszczególnych
obszarach:
-woda
-powietrze
-lasy
Wypełnienie karty pracy[zał.3].
Rozmowa na temat najbliższego środowiska dzieci. Zadawanie pytań
np. Czy wokół nas,też są przejawy niszczenia przyrody?Poszukiwanie rozmaitych rozwiązań, aby temu
przeciwdziałać. Wymiana doświadczeń zdobytych na podstawie wycieczek,
filmów, książek. Podanie propozycji:
-budowa oczyszczalni
-segregacja odpadków
-tabliczki z hasłami o ochronie przyrody
-kary
-organizacje ekologiczne
-konkursy przyrodnicze
-zbiórka makulatury
Karta pracy “Bądź obrońcą drzewa”[zał.4]
Przedstawienie korzyści płynących z ochrony środowiska-poczęstunek
cukierkami z naturalnej żywicy.Poszczególne grupy zgłaszają, do jakiego
pojemnika wrzucą swoje opakowania po cukierkach. Rysowanie pojemników o
odpowiednich kolorach i podpisanie: makulatura,
szkło, tworzywa sztuczne.
Ukazanie korzyści z segregacji odpadków - recykling
[wyjaśnienie pojęcia]
Podsumowanie zajęć i utrwalenie zdobytych wiadomości. Każdy uczeń otrzymuje medal Ekokolegi / zał.6/. Propozycja literatury o tematyce z zakresu ochrony środowiska.
Zadanie domowe -“Jak mogę pomóc przyrodzie?”- mapa mentalna /zał. 5/ oraz konkurs plastyczny pt. “Na ratunek Ziemi”.
Na koniec uczniowie otrzymali szablony czapeczek. Każdy odrysował na zielonym brystolu, wyciął i ozdobił emblematami ukazującymi naturalne środowisko. Tak powstały ekoczapeczki.
Literatura:
M. Bright - “Dziura ozonowa”, “Samochody zatruwają powietrze”, “Efekt cieplarniany”.
T. Hare - “Ginące środowiska”, “Recykling”
.L. Schwartz - “Wielka księga pytań i odpowiedzi – na ratunek Ziemi”.
W. Kołaski - “Nasze środowisko”.
A. Tylikowska - “Ekosmyki i wielkie sprzątanie”
Nasz adres: ul. St. Wyszyńskiego 17
65-536 Zielona Góra, tel/fax: 0 prefix 68 3264886
sp1zg@onet.pl