Renata Łado
Szkoła Podstawowa nr 1
Ul. Wyszyńskiego 17
SCENARIUSZ IMPREZY KLASOWEJ DLA RODZICÓW
Opracowany na podstawie pakietu podręczników “ Mój Świat”, Wydawnictwo: PWN.
Temat: Podsumowanie pierwszego semestru nauki klasy pierwszej (nauczanie zintegrowane).
Prezentacja osiągnięć dzieci jest w odczuciu rodziców oceniana jako bardzo atrakcyjna. Szczególnie gdy możliwość występu dziecka wiąże się z początkiem jego kariery szkolnej. Może to budować satysfakcję dziecka i wzmacniać jego związek ze szkołą. Rodzicom umożliwia rozeznanie w treściach programowych, możliwościach innych dzieci i poziomie klasy. Należy jednak pamiętać o udziale wszystkich dzieci, gdyż każde z nich miało swój udział w osiągnięciach k
lasy. Teksty piosenek i wierszy można dopasować indywidualnie w oparciu o własny program.Cele: - rozwijanie umiejętności w zakresie prawidłowego przekazu treści poetyckich
i piosenek,
- prezentacja zdobytych umiejętności przed rodzicami.
Metody: zadań praktycznych, inscenizacja, recytacja, śpiew, taniec, wspólna zabawa.
Formy : grupowa – zróżnicowana, indywidualna, zbiorowa.
Środki : magnetofon, odtwarzacz CD, płyty i kasety z muzyką i piosenkami,
parasolki, instrumenty perkusyjne, elementy do dekoracji sali.
Termin uroczystości: pierwsze zebranie rodziców w drugim semestrze.
PRACE PRZYGOTOWAWCZE
- przygotowanie dekoracji sali (przygotowują
dzieci pod nadzorem nauczyciela),
- przygotowanie prac plastycznych uczniów na tablicy (podział tablicy na tyle kratek ile jest uczniów – rysunek
kolorową kredą opatrzony podpisem),
- przygotowanie wazoników z kwiatami na stoły,
- ustawienie stołów i krzeseł
- dla rodziców (po prawej stronie klasy, połączone w jeden duży stół, po lewej dla dzieci),
- przygotowanie nakrycia stołów,
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI
NAUCZYCIEL
Serdecznie witam przybyłych Rodziców na uroczystym zebraniu podsumowującym pracę Waszych pociech w pierwszym semestrze. To czego nauczyli się zaprezentują dzisiaj sami.
Zapraszamy.
UCZEŃ 1
Zaszumiały drzewa przed szkołą “Witaj pierwsza klaso”. Nie tak dawno szkoła otwierała dla nas gościnnie drzwi. Przejęci i ciekawi wraz z rodzicami szliśmy poznać szkołę i naszą panią.
UCZEŃ 2
Wiersz pt. “Asy z pierwszej klasy” – inne dzieci pokazują rysunki.
Na rysunkach pierwsza klasa
Malowała dzisiaj Asa.
As Kazika był kudłaty,
A Justynki w czarne łaty.
As Marylki był niebieski,
Zamiast nóg miał cztery kreski.
As Michała stał przed budą,
Szyję długą miał i chudą,
As Tomasza przez podwórko
Gnał co sił za żółtą kurką.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Piosenka pierwszoklasisty” – ilustrowana ruchem.
Już skończyły się wakacje, Już skończyły się wakacje,
Z drzew opada żółty liść. Z drzew opada żółty liść.
Jesień zmienia dekoracje, Jesień zmienia dekoracje,
Bo do szkoły czas już iść. Bo do szkoły czas już iść.
Idą dawne przedszkolaki, Każdy może dziś policzyć,
Nie starszaki, a uczniaki. Ile kartek jest w zeszycie,
Każdy ma tornister nowy, Ile kredek jest w piórniku,
A w nim papier kolorowy Ile pochwał ma w dzienniczku.
I kartonów cały blok, Kto rachunki dobrze zna,
Bo się zaczął nowy rok. Ten podniesie palce dwa.
UCZEŃ 3
Poznajemy pierwsze litery i cyfry. Ładnie rysujemy. Razem z panią chodzimy na wycieczki. Obserwujemy otaczający nas świat. Potrafimy bezpiecznie poruszać się.
UCZEŃ 4 i 5
Wiersz pt. “Uliczne sygnały” – z prezentacją kolorów sygnalizacji (koła w trzech kolorach) – pokazują grupy uczniów.
Uliczne sygnały zna duży i mały.
Uliczne sygnały trzeba dobrze znać!
Gdy światło zielone na drugą idź stronę,
Lecz kiedy jest czerwone – wtedy musisz stać!
WSZYSCY
Piosenka pt. “Kolorowe kredki”.
Kolorowe kredki w pudełeczku noszę. Kolorowe kredki w pudełeczku noszę.
Kolorowe kredki bardzo lubią mnie. Kolorowe kredki bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki, kiedy je poproszę, Kolorowe kredki, kiedy je poproszę,
Namalują wszystko to co chcę. Namalują wszystko to co chcę.
Namalują domek. I na płocie kota. Kiedy jestem smutny, zawsze mnie pocieszą,
I wesołe słonko na pochmurne dni. Siadamy przy stole, i one, i ja.
A gdy w kosmos lecieć przyjdzie mi ochota, Malują cudaki, małpkę taką śmieszną,
Prawdziwą rakietę namalują mi. Słonia na huśtawce i w rakiecie lwa.
Kolorowe kredki...
Wiersz pt. “Gdy czerwone światło widzę” – ilustrowany ruchem.
Gdy czerwone światło widzę
nie przechodzę przez ulicę,
UCZEŃ 6
Lubimy zabawy ruchowe. Umiemy zgodnie bawić się, grać i ćwiczyć.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Piosenka gimnastyczna” – uczniowie gimnastykują się.
U
CZEŃ 7Jesień rozrzuca kolorowe liście, a my piszemy dyktanda, rozwiązujemy zadania.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Żegnaj lato”.
Bledną płatki kwiatom, Jesień idzie z mżawką,
UCZEŃ 8
Wiersz pt. “Żegnaj lato”
Skończyło się lato
słoneczne i gorące.
Żegnajcie lasy zielone
i łąki pachnące.
Zacznie się jesień ponura
pełna deszczu i słoty.
Z dywanem barwnych liści,
w kolorach czerwono – zielono – złotych.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Panny parasolki” – układ taneczny z parasolkami.
Słonko się ukryło za kapturek chmury,
pada deszcz, kapie deszcz, dzień jest szary, bury.
Po ulicach... (bis)
UCZEŃ 9
Chcę tu dodać, że uczyć się chcemy i bardzo się staramy, ale nie zawsze bez pomocy rodziców radę sobie damy.
UCZEŃ 10
Wiersz pt. “Mój przyjaciel Tatuś”.
Chociaż dużo pracy masz,
WSZYSCY
Piosenka pt. “Moja Mama”.
Rano wstaje moja mama, jeszcze drzemie słońce.
A mnie budzą dwa słoneczka wesołe, gorące. (bis)
W oczach mamy te słoneczka żarzą się od rana.
Przez dzień cały bez ustanku spoglądają na nas. (bis)
Gdy wieczorem słońce zajdzie, uśnie las i rzeka.
Jeszcze nad mą śpiącą głową lśnią te dwa słoneczka. (bis)
UCZEŃ 11
Wiersz pt. “Mama” – z podkładem muzycznym (p
iosenka V. Willas pt. “Matka”)Gdy patrzysz na mnie
to świat się śmieje.
Gdy mówisz do mnie,
to słowik śpiewa.
Gdy dla mnie śpiewasz,
to słucha mewa.
Gdy opowiadasz mi bajeczki,
to tata kupuje mi laleczki.
Gdy kładziesz nie spać,
to przestaję się bać.
U
CZEŃ 12Już za oknem śnieg prószy, idzie zima, a piosenka zimowa o tym przypomina.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Prośba do chmury” – ilustrowana ruchem, refren – grają instrumenty perkusyjne.
Szara chmuro, śnieżna chmuro, I bałwana
ulepimy,UCZEŃ 13
Wiersz pt. “Rzeka”.
Rzeko, rzeczko błękitna,
kiedyś mrucząca, szumiąca.
Dziś jesteś taka inna,
przykryła cię tafla błyszcząca.
Śniegową pierzynką otulona,
lodową koronką ozdobiona.
Jesteś piękna i cicha,
lecz na zimowy czas uwięziona.
UCZEŃ 14
Hura! Idą święta, czy Mikołaj o nas pamięta?
WSZYSCY
Piosenka pt. “Idzie Mikołaj” – ilustrowana ruchem.
Za oknami zimno, za oknami mróz,
pod balkonem stoi Mikołaja wóz,
kiedy przyjdzie tu, kiedy przyjdzie tu,
kiedy prezent mi przyniesie?
Człap, człap, człap, człap idzie już.
Święty Mikołaj jest tuż, tuż.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Święty Mikołaj coś każdemu da.
Do każdego dziecka chciałby nocą przyjść,
więc kto umie pisać niech napisze list.
Niech zapyta Go, kiedy przyjdzie tu,
kiedy prezent mi przyniesie?
Człap, człap ...
UCZEŃ 15
Wspólna Wigilia i kolędy, to już wspomnienia. Święta, święta i po świętach. Znamy już prawie wszystkie literki. Wiemy co to samogłoski i figury geometryczne. Mieliśmy swój bal karnawałowy.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Spotkanie z choinką” – grupy uczniów grają na instrumentach perkusyjnych.
Choinko zielona, pachnąca jak las! Jeszcze szumią głosy ptaków między gałązkami.
My lubimy ciebie, a ty lubisz nas! Teraz stoisz w naszej klasie, a my tak śpiewamy!
Choinko zielona, pachnąca jak las!
Choinko zielona ...
UCZEŃ 16
Gościliśmy w naszej klasie kochane babcie i dziadków. Dla nich przygotowaliśmy wspaniałą uroczystość.
WSZYSCY (podział na chłopców i dziewczynki)
Chłopcy: Po domu chodzi Babcia
Dziewczynki: “A to niespodzianka,
stłukło się, bo było szklane,
przynieś szczotkę i już pozamiatane”.
Razem: Za to, że jesteś taka,
Kupię ci babciu lizaka.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Piosenka dla Babci”
Były raz kotki dwa, W lesie żył straszny wilk,
jak w znanej piosence. Stała mała chatka.
Nuci nam o nich wciąż Bajkę jak srebrną nić
UCZEŃ 17
Uczymy się w szkole j. niemieckiego. Posłuchajcie co już umiemy.
WSZYSCY
Piosenka pt. “Mein Haus”
Wiersz pt. “Meine Familie”
UCZEŃ 18
Tak oto minęło pierwsze półrocze, a my po feriach z nowymi siłami, chylimy głowy nad podręcznikami. Wszystkim rodzicom dziękujemy za troskę i pomoc. Postaramy się, abyście byli z nas dumni (piękny ukłon).
NAUCZYCIEL
Bardzo dziękujemy za wysłuchanie przygotowanej przez dzieci inscenizacji, a w nagrodę za ich pracę, chciałabym wręczyć dyplomiki.
(Każdy uczeń otrzymuje dyplomik np. za piękne czytanie, za piękne pisanie, dla wspaniałego matematyka, dla wspaniałego sportowca itp.)
Następnie nauczyciel zaprasza rodziców i dzieci do konsumpcji przygotowanych smakołyków.
PODSUMOWANIE
Taniec integracyjny rodziców z dziećmi pt. “Poprzez świat”.
(Dzieci znają taniec – zapraszają rodziców)
WYKAZ WIERSZY I PIOSENEK
Z pakietu podręczników do nauczania zintegrowanego pt. “Mój świat” wydanego przez Wydawnictwo Szkolne PWN.
“Piszę” cz. I Halina Matejuk, Anna Szczepaniuk (wiersze)
“Wszystko śpiewa” Halina Matejuk – poradnik dla nauczyciela (piosenki dostępne na płycie CD)
Piosenka dla Babci..............................s. 64
UWAGA
Teksty piosenek i wierszy można dopasować indywidualnie w oparciu o własny program.
Renata Łado