Renata Łado
Szkoła Podstawowa Nr 1
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Klasa III
TEMAT CYKLU: Dbamy o nasze środowisko.
TEMAT DNIA: Wiemy jak walczyć ze śmieciami.
CELE ZAJĘĆ:
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
FORMA PRACY: w grupach, indywidualna, zbiorowa.
METODY PRACY: dyskusja, rozwiązywanie problemów, ćwiczenia praktyczne, gry i zabawy.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje, zestawy do przeprowadzania doświadczeń, różne odpady w czarnym worku, magnetofon.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
N – działania nauczyciela U – działania uczniów
N – wita uczniów: tych, którzy zjedli śniadanie, którzy zjedli dziś obiad
, którzy wrzucili papierek do kosza itp.U – siedzą w kręgu i ci, którzy poczują się powitani machają do kolegów ręką.
N – włącza muzykę z odgłosami natury.
U – słuchają.
N – po pewnym czasie bierze czarny worek idzie w stronę dzieci hałasując. Komentuje słyszane dźwięki. Mówi, że w lesie panowała harmonia i równowaga, aż do momentu gdy zjawił się człowiek, który narobił wiele hałasu
i szkód. Pozostawił po sobie tylko to (wysypuje zawartość worka).
U – stwierdzają, że są to pozostawione przez człowieka śmieci: puszki, torby spożywcze, ogryzki , kapsle, butelki plastikowe i szklane, papiery, kartoniki, itp.
Uzupełniają listę innymi odpadami produkowanymi przez człowieka np. odzież, przeterminowane lekarstwa, sprzęt domowy, baterie, stara odzież, meble, oleje, zużyte maszyny i urządzenia, metale, itp.
N – stawia uczniom problem, dotyczący tego w jaki sposób można zaradzić stertom śmieci. Proponuje udział w “burzy mózgów”.
U – podają różne propozycje rozwiązania problemu, np.:
N – U
– Spośród propozycji podanych przez uczniów nauczyciel wybiera jedną, dotyczącą segregowania odpadów i wspólnie z uczniami wyszukuje kryteriów selekcjonowania odpadów, poczynając od przyniesionego czarnego worka.JAK SEGREGUJEMY ODPADY ?
O
dpady użytkowe – szkoda je wyrzucać na wysypisko, bo można wykorzystać, np. szkło, tworzywa sztuczne, makulatura.Odpady gospodarstwa domowego – np. resztki jedzenia.
Odpady niebezpieczne
– należy je likwidować fachowo, gdyż zagrażają zdrowiu ludzi, roślin i zwierząt np. lekarstwa, termometry, baterie.DO JAKICH POJEMNIKÓW WYRZUCAMY POSEGREGOWANE ODPADY ?
Pojemniki zielone – odpady gospodarstwa domowego.
Pojemniki białe – tworzywa sztuczne.
Pojemniki niebieskie – szkło.
Pojemniki żółte –
makulatura.Pojemniki pomarańczowe – baterie, akumulatory samochodowe.
Pojemniki fioletowe – tekstylia, np. stare ubrania, tkaniny, koce.
Granatowe kontenery – odpady wielkogabarytowe, np. meble, lodówki, telewizory.
RUCH PRZY MUZYCE
N – włącza muzykę.
U – poruszają się w rytm muzyki, gdy milknie stają na baczność.
N – pokazuje kolor pojemnika, wskazane osoby podają przykłady składanych odpadów.
PRACA W GRUPACH
U – losują kolorowe kartoniki, zgodnie z kolorami pojemników (zielony, biały, niebieski, żółty, fioletowy, pomarańczowy). Kolory tworzą grupy.
Nauczyciel wyznacza czas. Każda z grup otrzymuje kartkę odpowiedniego koloru oraz zestaw fiszek z nazwami lub ilustracjami odpadów. Uczniowie przyklejają na kartce swojego koloru nazwy i ilustracje odpadów. Po zakończonej pracy odczytują, ewentualnie nanoszą poprawki, zawieszają na tablicy.
N – podkreśla jak wiele odpadów wytwarza człowiek. Następnie informuje, że przeciętny mieszkaniec Zielonej Góry produkuje nie mniej niż 29 kg śmieci na miesiąc. W oparciu o te dane proponuje uczniom zadanie matematyczne.
Zadanie dla grup:
Przeciętny mieszkaniec miasta Zielona Góra produkuje w ciągu miesiąca 29 kg śmieci. Oblicz ile śmieci produkuje mieszkaniec tego miasta w ciągu roku. Ile w ciągu rok
u produkuje 4 - osobowa rodzina?Co jeszcze można obliczyć?
U – rozwiązują zadanie.
N – jakie zagrożenia wiążą się z taką ilością produkowanych śmieci. Co grozi człowiekowi i przyrodzie? Jakie są to zagrożenia?
U – na kartkach wypisują zagrożenia np. choroby i wymieranie roślin i zwierząt, pożary lasów, skażenie wody, powietrza i gleby, dym, pył, odór, rozmnażanie pasożytów: muchy, komary, szczury, choroby.
DOŚWIADCZENIE
N – proponuje przeprowadzenie kilku doświadczeń oraz zachęca do bacznego ich obserwowania i wyciągania wniosków. Po każdym doświadczeniu uczniowie wymieniają zagrożenia jakie niosą za sobą niepożądane zachowania.
N – podpala kawałek plastiku.
U – obserwują wydzielanie się gazu o intensywnym, nieprzyjemnym zapachu
(gazy trujące).
N – pali papier i szmaty.
U – obserwują wydzielający się dym, pył, tlenek węgla i dwutlenek węgla.
N – pokazuje działanie butelki jako soczewki, która pod wpływem intensywnego słońca wywołuje ogień.
N – wlewa tłustą substancję do wody.
U – obserwują tłustą maź utrzymującą się na powierzchni wody.
N – prezentuje szczątki organiczne, np. obierki z jabłek zamknięte w słoiku, otwiera słoik.
U – odczuwają silny odór, gazy gnilne, które sprzyjają rozwojowi gryzoni.
PRACA PLASTYCZNA
U – korzystając z różnych materiałów wykonują prace w grupach w formie plakatu pt. “Wiemy jak walczyć ze śmieciami” oraz ciekawy komentarz.
N – przygotowuje wystawkę wykonanych prac.
EWALUACJA – PODSUMOWANIE
N – proponuje, aby uczniowie zastanowili się jaki los może czekać ludzi jeżeli będą zanieczyszczać środowisko i spróbowali ułożyć hasła, rymowanki lub krótkie wierszyki zachęcające do ochrony środowiska.
U – układają hasła, rymowanki lub wierszyki.
N – poleca, aby na kolorowych kołach, które losowali wcześniej narysowali schemat swojej twarzy, która wyrażałaby odczucia po przebytych lekcjach
(wzory narysowane na tablicy).
ZADOWOLONA
NIEZADOWOLONA
OBOJĘTNA
Nasz adres: ul. St. Wyszyńskiego 17
65-536 Zielona Góra, tel/fax: 0 prefix 68 3264886
sp1zg@onet.pl