Proponujemy między innymi:
bezpłatne badania logopedyczne wszystkich pierwszoklasistów;
zajęcia terapeutyczne dla dzieci z dysfunkcjami;
bezpłatną naukę języka obcego od klasy I;
możliwość korzystania z pracowni komputerowej z dostępem do internetu w
ramach lekcji informatyki i zajęć dodatkowych;
działalność dwóch drużyn zuchowych – “Tęczowych Skrzatów” i “Bractwa
Leśnej Przygody”;
działalność sekcji i kół zainteresowań, a także szkolnego teatrzyku;
w klasach starszych – cykl zajęć warsztatowych z edukacji europejskiej,
edukacji dla bezpieczeństwa i innych;
rozległą współpracę z partnerami z zagranicy (Niemcy, Grecja,
Irlandia Płn., Finlandia)
- możliwość udziału w konkursach przedmiotowych, literackich, artystycznych
i sportowych na terenie szkoły i miasta i rejonu;
- opiekuńczo-terapeutyczną działalność świetlicy;
- możliwość korzystania z bogatego księgozbioru szkolnej biblioteki;
- nauczanie według autorskich programów;
- realizację programów zdrowotnych;
- atrakcyjną formę spędzania czasu wolnego w okresie ferii zimowych – “Zimolandia”;
- smaczne obiady przygotowywane w nowocześnie wyposażonej kuchni (dla dzieci
z rodzin potrzebujących – darmowe posiłki);
- estetyczne sale lekcyjne i sanitariaty.
“Jedynka - to szkoła na szóstkę!”
–
tak twierdzą jej uczniowie i absolwenci,
dobrze przygotowani do podjęcia dalszej nauki i odnoszący wiele sukcesów. Oto niektórzy z nich: Rafał Darżynkiewicz, Jolanta Fedak, Jacek Grodzki.
Już dziś mogą Państwo zapisać swoje pociechy do Szkoły Podstawowej
Nr 1
w Zielonej Górze, szkoły z wieloletnimi tradycjami.

Program wychowawczy
WSTĘP
Uznajemy, że społeczność szkolną stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań. Celem tej społeczności jest wszechstronna pomoc wychowankowi w prawidłowym przebiegu rozwoju i socjalizacji.
Program wychowawczy naszej szkoły przygotowuje absolwenta do:
poszukiwania, odkrywania i dążenia na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych i odnalezienia własnego miejsca w świecie,
rozpoznawanie wartości moralnych, dokonywania ich wyboru i hierarchizacji,
świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu rodziny i wspólnoty lokalnej,
samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
korzystania z różnych źródeł informacji, posługiwania się komputerem i technologią informacyjną i językiem obcym,
obcowania z kulturą i przyrodą,
planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się,
rozpoznania i przewidywania sytuacji potencjalnych zagrożeń dla zdrowia i życia,
prawidłowego komunikowania się i rozwiązywania problemów.
Przyjmując za podstawę tak uniwersalne wartości jak: wolność, tolerancja, poszanowanie praw i godności każdej jednostki pragniemy rozwijać i wzmacniać u dzieci:
umiejętność poznania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego,
postawę otwartości i ciekawości poznawczej oraz motywację do dalszej nauki,
wrażliwość, życzliwość, szacunek do prawdy,
pielęgnowanie uczuć, koleżeństwa, przyjaźni i miłości,
wyobraźnię, ekspresję werbalną, plastyczną, muzyczną i ruchową,
wrażliwość na potrzeby środowiska,
umiejętność nawiązywania i utrzymania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości,
dbałość o przestrzeganie zasad higieny, o zdrowie bezpieczeństwo własne i innych,
czujność wobec zagrożeń dla zdrowia duchowego, psychicznego i fizycznego,
świadomość sensu praw i obowiązków, zasad i reguł nakazów i zakazów obowiązujących w życiu społecznym.
Jako główne zadania wychowawcze przyjęliśmy:
1. Przeciwdziałanie agresji.
2. Profilaktyka zagrożeń społecznych.
3. Podnoszenie kultury życia i bycia.
4. Edukacja europejska.
W realizacji przyjętych celów służą następujące metody i sposoby działania:
I Edukacja regionalna i kulturalna.
Podtrzymanie i rozwijanie dobrych tradycji szkoły:
a) uczestniczenie w różnorodnych wydarzeniach, uroczystościach, spotkaniach,
wystawach, koncertach; wyzwalających przeżycia związane z obchodami świąt państwowych i ważnych dla kraju i miasta rocznic,
b) organizowanie imprez, zabaw, wycieczek, konkursów, plebiscytów, inscenizacji, spotkań związanych z świętami (liturgiczny rok kościelny), uroczystościami szkolnymi, rodzinnymi, porami roku. (ślubowanie kl.I, wych. świetlicy, czytelnika biblioteki, Tydzień Szkoły, Dzień Wiosny, Andrzejki, Mikołajki, Wieczór Pieśni Maryjnych...)
c) Przekaz wartości tradycji, obrzędów, obyczajów pielęgnowanych przez narody, grupy społeczne i rodziny:
wspólne przygotowanie i przeżywanie bogatej obrzędowości Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
ważne wydarzenia rodzinne: Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki, Dzień Dziecka, poznawanie historii własnej rodziny.
Współpraca
z: Muzeum Ziemi Lubuskiej, Muzeum Etnograficznym, Muzeum Archeologicznym Środkowego Nadodrza, teatrem, filharmonią, Miejskim Ośrodkiem Politechnicznym, biblioteką im. C .K. Norwida, ZOK
II Edukacja europejska.
Wskazywanie dzieciom i młodzieży konkretnych form i możliwości współpracy oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy poprzez:
międzynarodową wymianę młodzieży,
udział uczniów w konkursach europejskich (organizowanych prze towarzystwa, fundacje, organizacje międzynarodowe).
organizacja Dni europejskich w szkole,
udział w pracach szkolnego klubu europejskiego.
III Edukacja prozdrowotna i ekologiczna.
Rozbudzanie zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem, ułatwianie nabywania podstawowych umiejętności dbania o swoje zdrowie poprzez:
1. Organizowanie różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych:
koła zainteresowań: sportowe, plastyczne, taneczne, recytatorskie, młodych matematyków, informatyczne, klub europejski.
2. Realizację programów edukacyjnych profilaktyczno - wychowawczych:
Wychowanie do życia w rodzinie
Czas przemian
Odlot, II Elementarz, Spójrz inaczej,
Śniadanie w szkole dla wszystkich uczniów
Bezpieczeństwo dziecka
Pierwsza pomoc przedmedyczna
Wychowanie komunikacyjne
3. Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka w środowisko:
czynny udział dzieci w: konkursach, sympozjach: porządkowania świata, segregowania odpadów, oszczędzania energii, recyklingu aluminium, ścieżka zdrowia.
Współpraca z Miejskim Centrum Edukacji Ekologicznej, Zielonogórskie Doradztwo
Energetyczne.
IV Edukacja czytelnicza i medialna
Wprowadzanie dzieci w świat mediów oraz podstawowe sposoby komunikowania się ludzi poprzez:
samodzielne posługiwanie się zbiorami bibliotecznymi,
praca w zespołach redakcyjnych gazetki szkolnej i radiowęzła,
zajęcia komputerowe, multimedia, internet.
V Program działań przeciwstawiający się złu, zagrożeniom i patologii. Wykaz form pomocy wychowawczej dla uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia.
1. Poznawanie warunków życia i nauki oraz spędzania czasu wolnego poprzez:
indywidualne rozmowy z uczniami,
spotkania i konsultacje z rodzicami
wywiady środowiskowe
Współpraca z Opieką Społeczną, Policją, Kuratorami Sądowymi
2. Przeprowadzenie warsztatów wychowawczych, spotkań psychoedukacyjnych dla uczniów i rodziców:
zajęcia adaptacyjne dla klas I
rozwiązywanie przez uczniów różnymi metodami sytuacji problemowych (na godzinach wychowawczych)
psychoedukacja rodziców związana tematycznie z priorytetami wychowawczymi naszej szkoły
spotkania z przedstawicielami organizacji i placówek zajmujących się profilaktyką i przeciwdziałaniu demoralizacji.
Współpraca z Policją, Sądem, Państwowym Pogotowiem Opiekuńczym, Lubuskim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii, Lubuskim Stowarzyszeniem
Trzeźwości.
3. Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju, zaburzeniami w sferze emocjonalnej, intelektualnej i społecznej:
współpraca z pedagogiem,
współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną i innymi pracownikami szkoły,
udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów powstałych na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rówieśniczych i rodzinnych,
organizowanie uczestnictwa w różnych formach terapii grupowej i indywidualnej,
pomoc w likwidowaniu i wyrównywaniu mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych (zajęcia wyrównawcze, korekcyjno - kompensacyjne, logopedyczne),
wczesne wykrywanie niedoborów rozwojowych, trudności w nauce i zachowaniu, kierowanie do poradni i realizacja zaleceń,
organizowanie opieki i pomocy socjalnej (bezpłatne obiady, paczki świąteczne),
dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego, kierowanie spraw do sądu dla nieletnich,
działania interwencyjno - wspierające wobec rodzin dotkniętych przemocą.
Współpraca z Państwowym Pogotowiem Opiekuńczym, Policją, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, Opieką Społeczną, Świetlicą Środowiskową i Socjoterapeutyczną, Caritas.
Nasz adres: ul. St. Wyszyńskiego 17 65-536 Zielona Góra, tel/fax: 0 prefix 68 3264886
sp1zg@onet.pl
|