Scenariusz
zajęć logorytmicznych
dla klas I
Termin: listopad 2006
Uczestnicy: uczniowie klas I
Miejsce: galeria „Za drzwiami”
Funkcje: profilaktyczno – doskonaląca; terapeutyczno – korekcyjna; wychowawcza;
uspołeczniająca
Cele: uwrażliwienie dzieci i zwrócenie ich uwagi na zjawiska wspólne dla muzyki
i mowy tj. rytm, tempo, wysokość dźwięku (melodię), akcent, frazowanie
i artykulację; kształtowanie koncentracji uwagi, poczucia rytmu, nauka rytmicznego mówienia.
Środki dydaktyczne: keybord, magnetofon, płyty CD, koce, wizytówki dla każdego
dziecka
Czas zajęć: 45 minut
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – improwizacja muzyczno – ruchowa; zapoznanie uczniów z sygnałami
muzycznymi, które obowiązywać będą podczas trwania zajęć.
2. Zabawa dźwiękonaśladowcza – dzieci naśladują szum drzew – ręce w górze, ciągle
wymawiają głoskę SZ
3. Zabawa z zastosowaniem tekstu – dzieci chodzą po sali w różnych kierunkach
mówiąc tekst:
Czerwony, brązowy , żółty
4.Zabawa ruchowa przy muzyce – dzieci ruchem przedstawiają wirujące, spadające
liście.
5. Ćwiczenie kształtujące koncentrację uwagi z zastosowaniem elementów kinezjologii
edukacyjnej – dzieci odnajdują swoje pary i stają naprzeciwko siebie – wykonują
ćwiczenia naprzemienne z jednoczesnym wymawianiem słów: czerwony, brązowy,
żółty dzieląc je na sylaby.
6. Nauka piosenki „Posypały się listeczki”
Posypały się listeczki dookoła.
To już jesień te listeczki z wiatrem woła.
Lecą liście, lecą z klonu i kasztana.
Będą z liści bukieciki złote dla nas.
Nazbieramy, postawimy na stoliku,
Będzie radość z tych pachnących bukiecikó
7. Zabawa dżwiękonaśladowcza w parach – improwizacje dzieci
zaczynają narzekanie: kra, kra, kra
kro, kro, kro
kre, kre, kre
kru, kru, kru
kry, kry,kry
8. Zabawa słowno – rytmiczno – ruchowa „Mucha i wąż” – dzieci biegają po obwodzie
koła, mówią rytmicznie tekst naśladując muchę i węża:
Mucha bzyczy: bzy, bzy, bzy (2 razy)
A wąż syczy :ssssssssssssssss (przysiad)
9. Relaks. Rozsypka. Leżenie na plecach – wyciszenie
Leżysz na błękitnej chmurce,
Twoje ciało miękko na niej spoczywa.
Leżysz i łagodnie płyniesz z chmurką.
Oddychasz spokojnie. Rozluźniasz się . Płyniesz.
Przeciągasz się.
10. Zakończenie zajęć –– Misiaczki - podziękowania – każdy z każdym.
Opracowały: Alicja Hanisz – logopeda; Joanna Soszyńska - nauczycielka muzyki