Formy kształtowania umiejętności czytania ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem jest podstawowym warunkiem
prawidłowego uczenia się, zdobywania wiedzy i posługiwania się nią. Proces ten
nie należy
do łatwych. Jeżeli uczeń nie rozumie czytanego tekstu najczęściej
rezygnuje z dalszej nauki lub uczy się na pamięć. Uczeń taki ma ogromne
trudności
w przyswajaniu i zapamiętywaniu informacji. Umiejętność czytania ze
zrozumieniem powinno się kształtować wraz z momentem rozpoczęcia
nauki czytania.
Wpływ na stopień zrozumienia tekstu zależy od
kilku ważnych czynników. Są to:
- poziom techniki czytania (im dziecko słabiej czyta, tym trudniej przychodzi mu zrozumienie czytanego tekstu)
Umiejętność zrozumienia treści czytanego tekstu zdobywa się stopniowo:
I stadium- uczniowie wyodrębniają konkretne fakty i zdarzenia, zapamiętują je i odtwarzają na polecenie nauczyciela,
II stadium- w czytanym tekście uczniowie wyodrębniają związki przyczynowo-skutkowe między faktami i zdarzeniami,
III stadium- uczniowie potrafią wyodrębnić ideę utworu (myśl przewodnią).
Ze względu na wagę funkcji jaką pełni kształtowanie czytania ze zrozumieniem
wymaga zabiegów gwarantujących ich maksymalną skuteczność.
Aby ją osiągnąć
należy pamiętać, że powinno się codziennie stosować ćwiczenia mające na celu
poprawę jego jakości niezależnie od etapu kształcenia. Ciche czytanie
możliwe jest tylko na podłożu śladów i związków wytworzonych w czytaniu głośnym.
Przy cichym czytaniu uczeń nie ma kontroli słuchowej czytanego tekstu i ujmuje
treść wyrazu jedynie za pośrednictwem analizatora wzrokowego. Czytanie to
stosowane na tekstach nie opanowanych w
czytaniu głośnym nie daje efektu, a nawet zniechęca dziecko do czytania. Część
zdania albo poszczególne wyrazy w zdaniu nie opanowane w czytaniu głośnym
przeszkadzają dziecku w uchwyceniu treści tekstu czytanego po cichu.
W ćwiczeniach zmierzających do kształtowania cichego czytania ze zrozumieniem należy uwzględnić zarówno zainteresowania dzieci, jak i ich zróżnicowany poziom
i możliwości. Proponowane ćwiczenia charakteryzują się różnym stopniem przydatności. Jedne są konkretne, całkowicie podporządkowane kształtowaniu nawyków, realizowane na drodze myślenia praktycznego, opartego na bezpośrednich spostrzeżeniach. Inna grupa ma charakter ogólny zawiera pojęcia, których rozumienie wymaga wyjścia poza bezpośrednio dostrzegalne cechy zjawisk językowych i dokonywania na tej podstawnie porównań, uogólnień oraz wyciągania wniosków. Wszystkie ćwiczenia stanowią podstawę do kształtowania nowych umiejętności i pojęć, do rozbudowania i bogacenia ich zakresu w następnych latach nauki szkolnej. Zasada stopniowania trudności pozwala na zachowanie logicznego układu umożliwiającego zdobywanie nowej wiedzy w oparciu o wcześniejsze wiadomości. Oto proponowane ćwiczenia.
Klasa I
Odmianą tego ćwiczenia jest dobieranie wyrazów oznaczających elementy środowiska życia zwierząt do ich nazw ,np.:
Sikorka-ogród, las, sad, park
Pies-zagroda, podwórze, mieszkanie
Te ćwiczenia mogą stanowić przygotowanie do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu.
i odwrotnie dobieranie odpowiedniego obrazka do zdania.
Polecenia: z liter: k, t, o, k, e ułóż wyraz kończący się literą k,
z liter: l, k, i, e, s ułóż wyraz zaczynający się literą l.
Dzieci ulepiły bałwanka. Zapomniały mu dać kij do prawej
ręki. Dorysuj bałwankowi ten kij przy prawej ręce.
( z lewej strony jest narysowany bałwanek).
Czy Radek postąpił uczciwie? Tak Nie
17. Odpowiadanie na pytania typu
dopełnianie. Polega to na podkreślaniu w tekście odpowiedzi na pytania, które
dzieci otrzymują ustnie
lub pisemnie.
Klasa II
W klasie II można stosować ćwiczenia proponowane w klasie I, ale w odpowiednim stopniu zmodyfikowane.
Latem należy dokarmiać zwierzęta.(wyraz błędny latem uczeń zastępuje wyrazem zima)
lub skreślanie niepotrzebnych wyrazów(zdań), np.: Budzik usypiał zbudził mnie o szóstej.
Na waszych polach lebioda już wyrosła.
Można to ćwiczenie przeprowadzić w formie współzawodnictwa indywidualnego lub grupowego oraz dobierać zadania o zróżnicowanym poziomie.
Klasa III
Wszystkie wyżej proponowane
ćwiczenia również mogą zostać wykorzystane w klasie III. Powinny one jednak
zawierać takie sformułowania,
które by zmuszały uczniów do większego wysiłku
umysłowego.
Przedstawiony zestaw ćwiczeń ma na celu wdrażanie uczniów do cichego czytania ze zrozumieniem. Ponadto sprzyja ich aktywizacji, pobudza do sprawnego spostrzegania, logicznego myślenia i zapamiętywania, dlatego tak ważne jest, aby stosować je każdego dnia.
Literatura:
3. Sokołowski S., Czytanie ze zrozumieniem w systemie integralnej realizacji programu nauczania w klasach I-III. Życie Szkoły nr 5/2000
Opracowanie: Jolanta Sztejna
Małgorzata Antkiewicz