Data: 2020-04-08

„Zielonogórskie perełki”

W lutym 2020r. byliśmy na wycieczce pod hasłem „Zielonogórskie perełki”.

Naszym zadaniem było odkryć obiekty w Zielonej Górze, które zostały dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej. Zielona Góra jest liderem w ich pozyskiwaniu. Mieliśmy zwiedzić i sfotografować te miejsca.

Nasze zdjęcia wezmą udział w konkursie fotograficznym , którego organizatorem są nauczyciele biblioteki SP 1 oraz będą zaprezentowane na  wystawie w Mediatece.

Pierwszym napotkanym obiektem , któremu wykonaliśmy zdjęcia było Planetarium Keplera, kolejnym zielonogórski Ratusz        – a w szczególności gotycka sala Centrum Informacji Turystycznej. Tam wysłuchaliśmy opowieści przewodnika na temat historii tego miejsca.

Następne było Muzeum Ziemi Lubuskiej. Dzięki środkom z Unii Europejskiej może się rozwijać , a zbiory Muzeum mają szanse być przechowywane na europejskim poziomie.

Przy okazji zwiedziliśmy też wystawy: Lubuskie zamki i pałace w obiektywie znanego zielonogórskiego fotografika p. Adama Sowy,

salę tortur, winiarstwa, ekspozycję poświęconą Klemowi Felchnerowskiemu w 40 rocznicę jego śmierci. Był to znakomity malarz, miłośnik zabytków - pierwszy wojewódzki konserwator zabytków, któremu wiele zawdzięcza Zielona Góra.

Na koniec wycieczki udaliśmy się do pizzerii. Po drodze do szkoły wykonaliśmy grupowe zdjęcie przy jeszcze jednym obiekcie , w którego odnowienie włączyła się Unia Europejska – Miejskiemu Przedszkolu nr 18, które mieści się w pięknej zabytkowej budowli.

Wycieczka bardzo nam się podobała.

Informację przygotował Michał Malczyk z klasy 8c

Wywiad z Panem Bernardem Wróblewskim – maszynistą na kolei szprotawskiej.

1. Od kiedy pracował Pan na kolei szprotawskiej i w jakim charakterze? Kto pracował z Panem w drużynie?

Dnia 1 sierpnia 1952 r. zostałem przeniesiony nakazem pracy do Parowozowni w Zielonej Górze. Zostałem zatrudniony w administracji na stanowisku  zastępcy  kierownika kadr. Tu pracowałem do 15 listopada 1953 r. w którym to dniu rozpocząłem służbę wojskową w jednostce 2731 w Gubinie w plutonie orkiestry, gdzie 2 lata do 08.10.1955r. grałem w Orkiestrze na waltorni-rogu.  Po odbyciu służby wojskowej wróciłem do pracy do Parowozowni Zielona Góra na poprzednie stanowisko.

Praca w administracji mi się podobała, ale z powodu niskich zarobków i niemożności awansu - brak przynależności do PZPR- złożyłem prośbę o przeniesienie mnie do warsztatu, gdzie naprawiano parowozy, ale  na stanowisko palacza, pomocnika- zawsze brakowało chętnych..

Moja praca w warsztacie przy naprawie parowozów nie trwała długo, ponieważ brakowało ludzi do pracy na trasie.  Zapoznano mnie z trasą jazdy na parowozie Tr 203-358 na bocznicy , czyli szlaku szprotawskim. Następnie na parowozie PT47 do Szczecina, jako szkoleniowca, na trasie do Gubina – pociąg osobowy OkO1-10.

Praca na szlaku szprotawskim – czyli bocznicy – jak myśmy ją nazywali, była ciężka i niebezpieczna. Koło Zielonej Góry było dużo zakładów pracy, magazynów jak np. składnica węgla , do której dowożono wagony z węglem, zakład - magazyny Budowlanki. Skład manewrowy musiał przecinać kilka głównych ulic, po których poruszały się samochody i piesi. Z tej racji na tym szlaku pracowali doświadczeni maszyniści i pomocnicy. Byli to - maszyniści : Władysław Gendera, Stanisław Łagoda, Józef Hreczyn oraz  pomocnicy: Stanisław Bieńka, Feliks Gogolewski, Jerzy Łuczak.

Na tym szlaku jeździliśmy dorywczo, gdy ktoś z wymienionych wyżej zachorował, miał urlop, albo parowóz bocznicowy został wysłany do naprawy. Na kolei przepracowałem 31 lat.

2.Na czym polegała praca na „bocznicy”. Jakie towary były przewożone koleją szprotawską ?

Służba na „bocznicy” w Zielonej Górze polegała na dostarczaniu wagonów z węglem, materiałów budowlanych, cystern, różnych pojemników, a zabieraniu wagonów przeznaczonych do wysyłki w Polskę. Praca była turnusowa, trzyzmianowa od 7.00 do 19.00 , od 19.00 do 7.00. Parowóz wraz załogą o pierwszej w nocy zjeżdżał z bocznicy do Parowozowni, aby uzupełnić wodę do tendra i węgiel do wytworzenia pary.

3. Jakie parowozy jeździły na trasie kolei szprotawskiej. Czy były skomplikowane technicznie?               Parowóz obsługujący szlak kolei – Tr 203-358 był pochodzenia amerykańskiego,  został przekazany Polsce po II wojnie światowej, jako dar z UNRRY

Parowóz składa się z podwozia, kotła leżącego, kotła stojącego, dwóch silników parowych dymnicy, piasecznicy, sygnałów dźwiękowych, tendra z wodą i węglem.

Parowozy dzielą się na parowozy osobowe , T - towarowe, Tk - kuse.

4. Jak się Panu pracowało na kolei. Czy jazda , kierowanie parowozami było trudne?

Na stanowisko palacza, pomocnika zawsze brakowało chętnych. Praca w dzień i w noc, świątek-piątek, spalone tony węgla, np. do Szczecina trzeba było wrzucić do pieca 7 ton  i z powrotem 7 ton na 100 km.

Następna praca na parowozie PT 47 do Szczecina zaczęła mi się podobać, ładne widoki, poznawanie bliżej tej maszyny, a następnie szkolenie innych. Moją satysfakcją jest to, że wyszkoliłem wielu pomocników, którzy następnie zostali maszynistami.

Na kolei szprotawskiej praca była ciężka i niebezpieczna, ponieważ wkoło Zielonej Góry było dużo zakładów pracy, magazynów m.in. : składnica węgla, zakład i magazyny budowlanki, Polmos, odlewnia zgrzeblarek, winiarnia, WZOS, browar, zakład drzewny. Skład manewrowy musiał przecinać kilka głównych ulic, po których poruszały się samochody oraz ludzie.

5. Czy kolej była bezpieczna ? Zdarzały się jakieś wypadki?

Podczas mojej 31 letniej pracy przeżyłem wiele  przygód dobrych i złych. Do tych drugich  zaliczam wypadek kolejowy . Było to czołowe zderzenie pociągu towarowego dn. 20.08.1969r. jadącego ze stacji Wałowice do Wężysk i osobowego jadącego z Wężysk do Wałowic po tym samym torze. Ja jechałem tym pociągiem osobowym w pierwszym wagonie, który był do połowy zgnieciony i siedział na kominie pociągu towarowego. Byli zabici – maszynista pociągu towarowego, pomocnik maszynisty, kierownik pociągu osobowego i 18 letni chłopiec, który z Krosna jechał do Gubina na imieniny taty.

6. Co najmilej Pan wspomina z lat swojej pracy?

Kolej. Przeżyłem wiele przygód, rozczarowań, wiele się nauczyłem, poznałem dużo dobrych ludzi i doczekałem emerytury, na której uprawiałem działkę warzywną, wypoczywałem , pisałem kronikę ogrodu działkowego, wierszyki, swój życiorys dla potomnych.

Mieszkam 100 m od byłych torów szlaku szprotawskiego, zawsze zaglądałem przez okno, gdy ten pociąg  przemieszczał się po tych torach – torach  kolei szprotawskiej. Dziś już nie ma po nich  śladu, ale znalazł się człowiek, który jest sercem i duszą z nią związany. Dziękuję jemu ( Panu M. Bonisławskiemu ) za to zainteresowanie, oby tak dalej.

Dziękujemy Panu za poświęcony nam czas , udzielenie wywiadu.

Pytania do wywiadu przygotowali i przeprowadzili rozmowę uczniowie SP 1

w  Zielonej Górze: Michał Malczyk 8c, Wiktor Pachołek 5b,  Julia Kowalewska 8b

Luiza Kancurzewska 8b pod opieką nauczyciela – wychowawcy Bożeny Waszczyk

Data: 2020-01-20

Koło turystyczne 2019

„Szlakiem kolei” – październikowe spacery turystów.

21 października 2019r. wybraliśmy się na pieszą wycieczkę szlakiem kolei szprotawskiej. Jej celem było zapoznanie się z nowymi eksponatami w Skansenie kolei powiatowych oraz poprawa sprawności fizycznej i zdrowotnej naszych uczniów. Pogoda nam dopisała.

W spacerze uczestniczyli nowi „turyści”. Szlakiem kolei poprowadził ich Michał Malczyk z klasy 8c- przewodniczący szkolnego koła PTKraj w naszej szkole. Świetnie wywiązał się z tego zadania. Został pochwalony przez młodszych jego uczestników. Zmieścił się w czasie  przeznaczonym na wyjście grupy , jak i ciekawie opowiadał i prezentował informacje o kolei jego uczestnikom. Jak zawsze w spacerze uczestniczyły opiekunki koła p. Jolanta Szumilas  i p. Bożena Waszczyk.

Zlot szkolnych drużyn PTKraj

Relacje i fotorelację przygotowali uczestnicy Zlotu.

A oto co napisali o nim jego uczestnicy.

Relacje poniżej:

„Podobały mi się wycieczka do Czerwieńska, zabawy, ognisko, na którym była świetna atmosfera. Poznałam dużo superowych osób. No i oczywiście przejazd pociągiem” . - Julia Kowalewicz  z klasy 8b

„XIII Zlot turystyczny ph. „Moja mała Ojczyzna jest ciekawa” był według mnie jednym z najlepszych. Podczas niego byliśmy w I LO. Braliśmy udział w wycieczce do Czerwieńska, ognisku, przejażdżce drezyną , w zabawach na terenie szkoły- Patrol. Najbardziej podobała mi się jazda drezyną. Chciałbym uczestniczyć w jeszcze jednym Zlocie”.- Michał Malczyk 8c

„Poznałam świetnych ludzi”- Luiza Kancurzewska 8b

„Najbardziej na Zlocie podobała mi się wycieczka, ognisko-które nie chciało się rozpalić i podróż pociągiem”.-  Laura Tomkiewicz 4a

„Na Zlocie zwiedziliśmy Czerwieńsk, uczestniczyliśmy w ognisku, jeździliśmy drezyną , widzieliśmy , jak odnawia się zabytkowy tabor kolejowy” – Roksana Stańczyk 8c

„Na Zlocie śpiewaliśmy piosenki patriotyczne. Pojechaliśmy do Czerwieńska. Byliśmy na ognisku, jedliśmy kiełbaski, odpoczywaliśmy w pizzerii. ” - Paweł Zając 7a

„ Na Zlocie najbardziej podobało mi się ognisko i jak śpiewaliśmy. Mogłam spędzić czas z przyjaciółmi. Bardzo fajne było zakończenie Zlotu- zabawy na terenie szkoły”. - Aleksandra Zając 4a

Wywiady z seniorami w ramach programu „Skarbnica wspomnień zielonogórzan”

W grudniu przygotowywaliśmy się do wywiadów ze znanymi i zasłużonymi dla miasta zielonogórzanami.

Na spotkaniu w świetlicy szkolnej ułożyliśmy pytania ułatwiające nam przeprowadzenie pierwszego wywiadu. Czekaliśmy potem cierpliwie na termin spotkania z panem Bernardem Wróblewskim emerytowanym maszynistą na kolei szprotawskiej. W przygotowaniu pytań do wywiadu uczestniczyli : Michał Malczyk z klasy 8c oraz Wiktor Pachołek z klasy 5b.

Wywiad za pośrednictwem nowoczesnych technik 2 stycznia 2020r. przeprowadziły uczennice z klasy 8b Luiza Kancurzewska i Julia Kowalewicz oraz Wiktor Pachołek z 5b.

W ten sposób powstał ciekawy wspomnieniowy materiał do zielonogórskiej „Skarbnicy wspomnień” . Przed nami kolejne spotkania i poszukiwanie osób związanych z koleją szprotawską i Miastem.

Zapraszamy do odwiedzenia strony https://www.kolejka.ptkraj.pl/

Data: 2019-06-11

Patriotyczna majówka

W maju i czerwcu 2019r.  w naszej szkole przeprowadzono akcję pod hasłem „Patriotyczna majówka”. Uczniowie klas 8 oraz z koła turystycznego SP 1 wraz z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z kultury fizycznej oraz koła udali się na wycieczkę po Zielonej Górze szlakiem miejsc upamiętniających ważne wydarzenia historyczne i polskich patriotów. Grupy otrzymały plan miasta. Miały dotrzeć do Ronda Nauczycieli Tajnego Nauczania,  Parku gen. Józefa Sowińskiego i pod pomnik Konstytucji 3 Maja.

Ten spacer, oprócz poprawy sprawności i kondycji uczniów, miał na celu zapoznanie młodzieży z tym, jak ważne i niebezpieczne zadania mieli nauczyciele kształcący Polaków w okresie okupacji. „Oni stanęli do walki z okupantem, posługując się książką i pozostawiając nam swój pedagogiczny testament” - mówiła na uroczystym otwarciu Ronda pomysłodawczyni jego nazwy, szefowa  Związku Nauczycielstwa Polskiego w Zielonej Górze - Bożena Mania. Łez nie kryła Adela Stojanowska - Han, jedyna żyjąca w Zielonej Górze nauczycielka szkoły tajnych kompletów.

Kolejnym punktem „edukacji patriotycznej młodego pokolenia” był Park z pięknym starodrzewiem i nazwą upamiętniającą bohaterstwo polskiego generała, o którym po upadku powstania listopadowego w 1831r. Juliusz Słowacki napisał wiersz  pt. "Sowiński w okopach Woli".

Ostatnim miejscem  „Patriotycznej majówki” był pomnik Konstytucji 3 Maja, który znajduje się na skraju parku im. gen. Józefa Sowińskiego. Pomnik został postawiony w 190 rocznicę uchwalenia konstytucji. Składa się z pionowo połączonych ze sobą prostokątnych płyt. Na górnej płycie umieszczony jest wizerunek orła w koronie, a poniżej, na płycie środkowej, umieszczono tablicę o treści " KONSTYTUCJA 3 MAJA ŚWIADECTWEM MĄDROŚCI NASZEGO NARODU" oraz datę 1791 – 1981.

Konstytucja 3 Maja była uchwalona 03 .05.1791 r.  Regulowała ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów i była pierwszą w Europie i drugą na świecie spisaną konstytucją. Dzień, w którym została uchwalona, został uznany świętem i uroczyście obchodzony.

Święto Konstytucji 3 Maja zostało zdelegalizowane przez hitlerowców, sowietów a po wojnie przez władze komunistyczne. Od 1990 r. ponownie było uroczyście obchodzone.

Oby pamięć o ludziach, miejscach i ważnych wydarzeniach dla naszego Państwa zawsze była żywa.

Fotorelacja z wydarzenia poniżej.

Data: 2019-06-11

„Wiosna z Turystami” – II semestr roku szkolnego 2018-2019

W II semestrze roku szkolnego 2018/2019 zorganizowaliśmy dwie sobotnie wycieczki

dla turystów z koła SP 1 i jego sympatyków. Jedna z nich , 6,5 godzinna odbyła się do

Centrum Nauki Keplera Planetarium Wenus na film pt. „Polaris” oraz do Centrum

Przyrodniczego w Zielonej Górze na stałą ekspozycję do sali stanowisk interaktywnych oraz

wystawy czasowe. Po drodze uczniowie poznawali też historię miasta Zielonej Góry. A więcco

znajdowało się kiedyś na ulicy Zamkowej, w budynkach Centrum Przyrodniczego oraz

inne historyczne wydarzenia i ciekawostki.

Druga 4,5 h wycieczka pod hasłem „Patriotycznym szlakiem” miała na celu pokazać

miejsca upamiętniające ważne wydarzenia historyczne i ludzi, którzy zasłużyli się Polsce i są

w pamięci zielonogórzan w nazwach ulic, rond, placów, parków, pomników.

Z planem miasta w ręku odszukaliśmy te miejsca. Poznaliśmy bohaterów, którzy dla

dobra Ojczyzny kładli na szali swoją wolność i życie. Na koniec za sprawne wykonanie

zadania byliśmy na lodach w zielonogórskiej Palmiarni. Interesujące dla uczniów było jej

otoczenie. Dzieci świetnie bawiły się w zielonym labiryncie, przy fontannie, oglądając faunę i

florę obiektu oraz podczas trwającej w Palmiarni imprezy z radiem Zachód . Było to III

Nintendo Show.

Jako koło turystów, przy okazji wernisażu o tematyce turystycznej, pt. „Podróżować

jest bosko” zaprosiliśmy do Galerii SP 1 przedstawiciela Towarzystwa Turystycznego

Chapacz pana Waldemara Pieńkowskiego. Towarzystwo to zrzesza ludzi, których pasją jest

turystyka, sport oraz aktywne spędzanie wolnego czasu. Tematem spotkania była oferta

skierowana do najmłodszych turystów oraz opowieści z turystycznego podwórka.

Dla naszych turystów organizujemy już kolejny rok kolonie. Tym razem zapraszamy

do malowniczego Jarnołtówka w Górach Opawskich oraz w kolejnym terminie do

Szklarskiej Poręby – miasta pomiędzy Karkonoszami i Górami Izerskimi. Na spotkaniu

ciekawie o swoich podróżach opowiadała nasza nauczycielka pani Jolanta Szumilas.

Jeden z naszych turystów Marek przeprowadził wywiad ze swoim dziadkiem

pracownikiem Polskiej Wełny w latach 80 i 90 XX wieku. Wymaga on jeszcze autoryzacji,

więc zamieścimy go w terminie późniejszym. Prosimy o udostępnianie wspomnień swoich

bliskich z miejsc pracy w dawnych zielonogórskich zakładach, do kórych wiodły bocznice

Kolei Zielonogórsko-Szprotawskiej. Czekamy też na pomysły i propozycje wycieczek i

działań turystycznych na kolejny rok szkolny.

Z turystycznym pozdrowieniem : nauczyciele prowadzący koło Miłośników Kolei

Szprotawskiej Jolanta Szumilas, Bożena Waszczyk.

Fotorelacja z imprez poniżej.

Data: 2018-12-07

Listopadowy Zlot szkolnych drużyn turystycznych

Pod hasłem: „Moja mała Ojczyzna jest ciekawa”. Zielona Góra 2018r.

Zakończył się listopadowy zlot szkolnych drużyn turystycznych z lubuskiego. Jego 12.  edycja odbywała się pod hasłem „ Moja mała Ojczyzna jest ciekawa”. Organizatorem jak co roku  było Polskie Towarzystwo Krajoznawcze oraz uczestniczące w tegorocznym Zlocie szkoły. W tym roku gościliśmy w I LO w Zielonej Górze.

Nasze zlotowe zadania rozpoczęliśmy od nocnej wycieczki szlakiem zabytkowej, zielonogórskiej kolei z przewodnikiem PTKraj, przejażdżek drezyną, prezentacji grup, ogniska z kiełbaskami,  pląsów i  zabaw.  Na  koniec zaprosiliśmy wszystkich  na  dyskotekę.

Z samego rana udaliśmy się do miasta, by  wykonać nasze kolejne zlotowe zadania- były to wywiady z mieszkańcami wyznaczonych dzielnic Zielonej Góry. Były one dla nas dość owocne. Po zebraniu potrzebnego materiału wszystkich uczestników Zlotu zaproszono do Muzeum Archeologicznego w Świdnicy na warsztaty przygotowane przez jego pracowników. Były to: gra terenowa polegająca na odszukaniu miejsc, o których mówiono w trakcie wykładu i wykonanie wszystkich misji na karcie zadań, próba sił pisania piórem gęsim i patykiem na wzorniku liter, wykonanie starych ozdób. Dokładnie zwiedziliśmy też Muzeum.

Po obiedzie - już w Zielonej Górze - na kolejną wycieczkę udaliśmy się do Czerwieńska. Tam przeprowadziliśmy wywiad z maszynistą opiekującym się muzealnym parowozem Thk1. Skorzystaliśmy z możliwości obejrzenia go od środka. Po powrocie do szkoły przedstawiliśmy wyniki naszych zlotowych działań. Około godziny 20 zakończyliśmy dwudniowe spotkanie szkolnych drużyn.

Za rok zapraszamy aktywnych turystów do SP w Drzonkowie. Fotorelacja ze Zlotu poniżej.

Data: 2018-10-18

Wrzesień 2018r.

Z turystami -  ”Miłośnikami Kolei

Szprotawskiej”

Witamy w nowym roku szkolnym 2018/2019. Zapraszamy do zapisów do koła turystycznego oraz udziału  w naszych turystycznych akcjach , spotkaniach, wycieczkach.

Już wrzesień był dla nas aktywnym miesiącem. 28.09.2018r. nasi uczniowie porządkowali Skansen kolei przy ul.1 Maja/Morwowej. Potem udali się na spacer szlakiem dawnej kolei szprotawskiej. Piękna jesienna pogoda zachęcała do spaceru, poznania historii kolei, która miała znaczący wpływ dla rozwoju naszego miasta.

W niedzielę 30.09.2018r. grupa wolontariuszy pomagała przy organizacji Festynu kolejowego w Skansenie. Dbała o wystawę prezentującą plansze z informacjami i zdjęciami dotyczącymi powstania Muzeum, dokumentującymi historię kolei i ludzi oraz tych, którzy przyczynili się do tego , że idea Muzeum , jako miejsce spotkań aktywnych społecznie zielonogórzan się urzeczywistniła. Wręczali pamiątkowe znaczki, widokówki, bilety z okresu PRL, kasowane dawnymi sposobami. Oprowadzali po Skansenie. Relację fotograficzną z naszych działań można obejrzeć poniżej.

W dniach 13 października- 4 listopada 2018r. pragniemy zaprosić naszą szkolną społeczność na wernisaż i wystawę pt. „Klub Miłośników Kolei Szprotawskiej. Dumni z 10 lat aktywności miejskiej”. Wernisaż odbędzie się w Centrum Przyrodniczym, w sobotę 13 października, o godz. 12.00.

Zaś wystawy prezentujące 10 lat aktywności Klubu można obejrzeć w Centrum Przyrodniczym oraz w Planetarium. Odwiedzający otrzymają  bezpłatne foldery, w których udokumentowana jest i nasza szkolna aktywność: listopadowe Zloty dzieci na szlaku kolei, wystawy. Zapraszamy.

Nauczyciele: J.Szumilas, B. Waszczyk.

Prace porządkowe w Skansenie przed Festynem - piątek 28.09.2018r

Dzień Dziecka z Turystami w Ogrodzie Botanicznym

W pierwszą sobotę czerwca odbyliśmy ostatnią w tym roku szkolnym wycieczkę.             Z zainteresowanymi uczniami z koła i jego sympatykami wybraliśmy się do Ogrodu Botanicznego. Upały nie sprzyjały innym wyjściom , jak tylko tym mniej intensywnym i na łonie przyrody.

Ogród jest ciekawym miejscem, gdzie można odpocząć od miejskiego zgiełku,                 skwaru i jednocześnie poznać ciekawe okazy roślinne z różnych rejonów świata i Polski oraz posadzone tam warzywa, poobserwować zwierzęta w Bajkowej Krainie. Po dość intensywnym wysiłku , na zakończenie wycieczki poszliśmy na naturalne lody

Wiosenne wycieczki turystów SP – 1
Nowa Sól
Zaproszenie na wycieczkę do Ogrodu Botanicznego w Zielonej Górze

_________________________________

„O Przylepie raz jeszcze” - wywiady naszych reporterów

Dnia 6 marca 2018r. reporterki z SP-1 W Zielonej Górze Oliwia Gajewska i Laura

Bezaniuk – ze szkolnego z koła turystycznego „Miłośników Kolei Szprotawskiej”

przeprowadziły wywiad z Panią Dyrektor Reginą Sobków mieszkanką Zielonej Góry,

dzielnicy Przylep.

Tematem wywiadu były informacje na temat tej części miasta, jej walory krajoznawcze,

turystyczne i inne ciekawe, związane z tym miejscem historie. Wcześniej jak wiemy, była to

podzielonogórska wieś – a obecnie jest to dzielnica Zielonej Góry.

Pani Regina jest mieszkanką Przylepu od 30.09.1975r. Swoim rozmówcom

przekazała, że żyje się tu spokojnie, w otoczeniu drzew, natury, bogatej przyrody. Do

odwiedzenia zachęcają: park, plac zabaw „Plastuś”, siłownia i stadnina koni licząca średnio

30 koników. Są w niej prowadzone zajęcia z hipoterapii. Każdy znajdzie tu coś ciekawego dla

siebie zarówno miłośnicy zabytków, jak i przyrody, czy dobrej zabawy. Ci co lubią lotnicze

przygody mogą odwiedzić lotnisko szybowcowe. Są tam przeróżne modele samolotów

z różnych okresów historycznych oraz współczesne. Gdzie zaprosiłaby uczestników

wycieczki Pani Dyrektor dowiecie się wysłuchując naszego wywiadu. Zapraszamy

_________________________________

Z turystycznego poletka - 2017r.

Akcja – zabytkowy wagon w skansenie kolejowym

Zlot szkolnych drużyn turystycznych- Chotków 2017

Program szkolnego koła turystycznego SP-1

„Miłośników Kolei Zielonogórsko- Szprotawskiej”

w roku szkolnym 2017/2018

Cele :

Poznawanie Zielonej Góry, jej okolic, ziemi lubuskiej - naszej małej Ojczyzny.

Budzenie patriotyzmu.

Promowanie zdrowego stylu życia i właściwego korzystania z mediów elektronicznych.

Budzenie zainteresowań turystyką i innymi formami aktywności:  społecznej,   prozdrowotnej, artystycznej.

Wsparcie rodziców w działaniach wychowawczych.

Formy pracy:

1. Wycieczki, spacery prozdrowotne

2. Zloty szkolnych grup turystycznych

3. Wywiady z ludźmi środowiska

5. Wystawy prac plastycznych, fotografii i akcji koła.

6. Prowadzenie strony internetowej szkoły – zakładka koło turystyczne.

7. Prace użyteczne na rzecz Kolei zielonogórsko – szprotawskiej przy eksponatach oraz

porządkowaniu terenu.

8. Czytelnictwo o tematyce krajoznawczej, posługiwanie się planami, przewodnikami.

9. Akcje obywatelskie i patriotyczne.

10. Praca w programie Skarbnica Wspomnień Zielonogórzan

11. Inne wg propozycji dyrekcji, rodziców, uczniów - zgodnych z celami, statutem szkoły.

1. Wycieczka z cyklu „ Moja mała Ojczyzna jest ciekawa” do Przylepu. Zwiedzanie miejscowości, spacer na  stacyjkę Przylep, poznanie zabytków tej dzielnicy miasta, jej historii, ciekawe okazy przyrodnicze. Wejście na lotnisko, spotkanie z instruktorem lotnictwa. Sesja fotograficzna – 7 październik 2017 – 8h

2. Wystawa pt. „Stacyjka Przylep” z udziałem PTKraj, wystawa pejzaży – „Przylep

i okolice”. Spotkanie z przewodnikiem PTKraj.-  2h

3. Zlot szkolnych drużyn turystycznych i harcerskich z lubuskiego ph. „Moja mała Ojczyzna jest ciekawa”- Chotków 2017. Cele: świętujemy 11 listopada, poznajemy historię regionu, ciekawe historycznie, przyrodniczno miejscowości lubuskiego ( Chotków, Stypułów ), życie ich mieszkańców. Dbamy o zdrowie i tężyznę fizyczną. Integrowanie się grup młodzieży. Współorganizacja z PTKraj Zielona Góra – 11 edycja - Chotków, gm. Zimna Brzeźnica –

2 dni ,  24-25 listopada 2017r.

4. Palmiarnia – jej historia, okazy przyrodnicze, zwiedzanie,  tradycje winiarskie Zielonej Góry i  Mediateka  – ciekawe wystawy, wyjście do biblioteki – wycieczki: styczeń - kwiecień 2018r.

5 Spacer zielonogórskim szlakiem Kolei Szprotawskiej-  marzec/ kwiecień 2018r.

6. „Ogród Botaniczny dawniej i dziś” lub wycieczka z cyklu „ Moja mała Ojczyna jest ciekawa” do Cigacic, zwiedzanie  portu , poznawanie historii miejscowości  -

maj/ czerwiec 2018r.

7. Prace przy kolejowych eksponatach – wg potrzeb i zgłoszenia .

8. Wystawa prac plastycznych, fotografii  - kół plastycznych, turystycznego w kooperacji

z wystawą kolejowych plansz PTKraj  pt. „ Ciekawostki o kolejce”. Spotkanie z Miłośnikiem Kolei Szprotawskiej – II semestr

9. Praca w programie „Skarbnica Wspomnień Zielonogórzan” – cały rok ( publikacja )

10. Wywiady z ludźmi środowiska – cały rok

- I semestr : wywiad z Panią R. Sobków dyr. SP 1 „ Przylep- moje miejsce na ziemi”

- inne zadnia wg potrzeb i zainteresowań grupy.

Opracowanie B. Waszczyk, J. Szumilas

Pałac w Niwiskich.

Autor Robert Tomak

„Poznajemy naszą małą Ojczyznę – Przylep”

W sobotę 7 października 2017r. turyści SP- 1 i zaproszeni uczniowie w dość licznej grupie wzięli udział w  8 godzinnej,  pieszej wycieczce pod hasłem „ Poznajemy naszą małą Ojczyznę”. Tym razem udaliśmy się do Przylepu – od 2015r. dzielnicy naszego miasta.

Na miejsce musieliśmy dojechać autobusem, bo odległość od nas - była dość spora. Na miejscu - zwiedzając tę dzielnicę Zielonej Góry zwaną Nowym Miastem – przeszliśmy

i tak ok.6 km. Tam obejrzeliśmy: neogotycką dzwonnicę, ciekawą- jak na miasto- zabudowę, lotnisko, stadninę koni oraz małą stacyjkę Przylep.

Na lotnisku spędziliśmy najwięcej czasu. O samolotach ciekawie opowiadali nam jego gospodarze. Pozwalali na dokładne obejrzenie wszystkich stojących w hangarze maszyn.

Duże zainteresowanie wzbudziła też stacyjka kolejowa z podnoszonym rampami

i pędzącymi przez stację pociągami. Na wyciecze uczestnicy poznali też historię Przylepu

i jego ciekawe miejsca.

Zapraszamy do udziału w naszym konkursie wiedzy na temat Przylepu. Odpowiedzi na pytania można składać w świetlicy szkolnej do końca października.

Fotorelacja i wrażenia z wycieczki jej uczestników poniżej :

Konkurs wiedzy ph. „Moja mała Ojczyzna jest ciekawa” – Przylep

1. Przylep to wieś czy miasto?

2. W którym roku powstała linia kolejowa z Przylepu do Zielonej Góry.

3. Ile godzin trzeba ćwiczyć, aby nauczyć się jako tako latać samolotami.

4. Wymień zabytki Przylepu.

5. Z którego roku ( wieku ) pochodzi wzmianka o tej miejscowości.

6. Jaki święty jest patronem kościoła w Przylepie.

7. Wymień dwa ciekawe miejsca w Przylepie, które byś polecił turystom.

8. Nad jaką rzeką leży Przylep.

9. Z czego znane jest wzgórze zwane Mystką.

10. Ile winnic posiadał Przylep i ile ocalało do współczesnych czasów.

Wrażeniami z wycieczki podzielili się z nami: Igor Kostura i Daniel Plęs z klasy 3b. Oto ich wypowiedzi:

Na wycieczce do Przylepu podobały mi się samoloty. Można było do nich wchodzić. Czułem się jak prawdziwy pilot. Spacerowaliśmy też po lesie, widzieliśmy konie. Mogliśmy zrobić zakupy w sklepie , wypić soczek w restauracji. Wszystko było fajne. Daniel Plęs 3b

Na wycieczce zwiedzaliśmy lotnisko, oglądaliśmy różne samoloty. Mogliśmy do nich wejść i obejrzeć je dokładnie od środka. Potem poszliśmy na stacyjkę kolejową. Podobały mi się pędzące przez nią pociągi. Na wycieczce było bardzo fajnie. Igor Kostura 3b.

Wycieczkę prowadziły nauczycielki : Bożena Waszczyk, Jolanta Szumilas

Zaproszenie - wycieczka z cyklu "Poznajemy naszą małą ojczyzne"

Koło turystyczne SP- 1 „Miłośników kolei szprotawskiej” 7 października 2017r. ( sobota )  organizuje wycieczkę pod hasłem „ Poznajemy naszą małą Ojczyznę”. Tym razem powędrujemy do Przylepu, poznamy historię tej części miasta, zwiedzimy małą kolejową stacyjkę podmiejską- Przylep, obejrzymy neogotycką wieżę, Stary Młyn, będziemy podziwiać panoramę z Góry Mystka, Złotą Łączę. Jesteśmy w trakcie załatwiania wejścia na lotnisko, by przyjrzeć się z bliska samolotom Aeroklubu Ziemi Lubuskiej. Zbiórka SP 1 (główne wejście ) o godz. 8.30 planowany powrót ok. 14.45. Koszt - to cena biletów na pociąg i autobus, własny prowiant. Szczegóły wycieczki oraz zapisy na nią przyjmowane są w świetlicy szkolnej  lub u Pani J. Szumilas.

W wycieczce biorą udział wyłącznie - wcześniej zapisani uczniowie z klas 3-7.

Prosimy o przekazanie tej informacji w swoich klasach łącznikom turystycznym, zainteresowanym uczniom oraz rodzicom. Dziękujemy B.Waszczyk, J.Szumilas