WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA

Data: 2023-09-19

WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA.

 

Co motywuje Twoje dziecko?

Kiedy dziecko nie chce chodzić do szkoły.

Współczesne dzieci żyją pod dużą presją związaną z osiągnięciem sukcesu edukacyjnego. Niemal zewsząd słyszą, jak ważne jest wykształcenie i jak to „nic z nich nie będzie”, jeśli tego wykształcenia nie zdobędą. Rodzice często poddają się tej presji i dopasowują się do okoliczności i wymagań szkoły, choć intuicyjne wielu z nich czuje, że to nie służy ich dzieciom. Doprowadza to często do sytuacji, że dziecko odmawia chodzenia do szkoły. Albo mówi o tym wprost, albo zapada na różnego rodzaju choroby, które mu to uniemożliwiają.

Co zatem może zrobić rodzic, kiedy dziecko nie chce iść do szkoły?

Zapraszamy do lektury.



Data: 2023-05-30

 

W ramach współpracy z Fundacją ,,Nie Widać Po Mnie" przedstawiamy Państwu dwa poradniki, które wspomogą Rodziców w oddziaływaniach wychowawczych, dostarczając cenne wskazówki i porady.  Zachęcamy do lektury.

 

Data: 2023-04-27

 

Efektywne zarządzanie czasem jest jedną z bardzo ważnych umiejętności, których opanowanie pozwala dzieciom, młodzieży, a potem dorosłym w sposób satysfakcjonujący wywiązywać się z codziennych obowiązków.

 

Wymagamy od dzieci wykonywania szeregu zadań związanych z życiem domowym i szkolnym. Co zrobić, aby zmotywować dzieci do planowania i podejmowania konstruktywnych działań zamiast wielogodzinnego korzystania z telefonów? Jak rozplanować materiał potrzebny do zaliczenia sprawdzianu zamiast uczyć się na ostatnią chwilę? Jakie metody zastosować, aby uczyć się szybciej i efektywniej zamiast wkuwania na pamięć?

 

Mam nadzieję, że zamieszczone poniżej prezentacje pomogą Państwu wspomagać dzieci w radzeniu sobie z wyzwaniami oraz zwiększyć motywację do nauki. Materiały pochodzą z programu Szkoła Myślenia Pozytywnego, w którym nasza szkoła bierze udział.

Metody efektywnego uczenia (się) - czyli jakie kroki podjąć, aby dotrzeć do celu bez stresu

ZARZĄDZANIE CZASEM JAK DZIAŁAĆ EFEKTYWNIEJ I CZUĆ SIĘ BARDZIEJ SPEŁNIONYM

JAK WSPIERAĆ MOTYWACJĘ DZIECKA? ROZWIJANIE KOMPETENCJI PSYCHOSPOŁECZNYCH, ZAPEWNIENIE DOBROSTANU PSYCHICZNEGO

 

Data: 2023-04-05

Internet wciąga młodych ludzi coraz mocniej. Obecnie nastolatki spędzają w sieci w czasie wolnym średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych czas ten wydłuża się średnio do 6 godzin i 10 minut. Blisko co dziesiąty (11,5%) nastolatek w wolnym czasie jest aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3%) spędza tyle czasu przed monitorem w dni wolne od lekcji. Co szósty nastolatek (16,9%) intensywnie korzysta z internetu w godzinach nocnych (po godz. 22).Jeśli porównamy te wyniki z poprzednimi badaniami, okazuje się, że liczba godzin spędzanych w internecie stale rośnie. Fakt ten nie pozostaje bez wpływu na samopoczucie i dobrostan psychiczny młodzieży.

Zachęcamy do zapoznania się z Poradnikiem dla rodziców.

Data: 2023-03-23

 

Data: 2023-02-14

Motoryka a rozwój mowy

 

Rozwój mowy dziecka jest ściśle powiązany z rozwojem ruchowym. Pola ruchowe , które odpowiadają za rozwój mowy umiejscowione w korze mózgowej sąsiadują z polami ruchów ręki. W mózgu to samo pasmo jest odpowiedzialne za mowę i motorykę dużą. Stąd też oczywisty jest wpływ rozwoju ruchowego na rozwój mowy. Artykulacja zaś jest powiązana z czynnościami nerwowymi i motoryką.

 

Zapraszam do artykułu:

https://instytutlogopedyczny.pl/blog/384-artykul-terapia-reki-cz-iii.html

 

Data: 2022-12-19       

W ostatnich latach jednym z najpoważniejszych zagrożeń związanych z najnowszymi technologiami staje się nadużywanie urządzeń ekranowych. Coraz częściej diagnozowane są przypadki regularnego uzależnienia od sieci u coraz młodszych dzieci. Nadużywanie ekranu jest szkodliwe dla wzroku, może obniżać jakość snu, negatywnie wpływa na rozwój mózgu i rozwój mięśni dłoni.

 

Dlatego ważne jest, abyśmy kontrolowali korzystanie z ekranów w domu. Pomogą w tym Domowe Zasady Ekranowe.

 

Zapraszamy do odwiedzenia strony:

 

 

Data: 2022-11-03  

Proponujemy Państwu zapoznanie się z poradnikiem edukacyjnym dla rodziców Jak kochać i wymagać. Publikacja od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród wszystkich zainteresowanych opanowaniem sztuki skutecznej komunikacji i prawidłowymi relacjami z dziećmi. Zdobyła uznanie wychowawców, nauczycieli, psychologów i pedagogów, wspierających rodziców w ich działaniach wychowawczych, i nadal otrzymuje pozytywne recenzje.

Aby zrozumieć dziecko, trzeba postawić się na jego miejscu, a najlepiej znajdować się w dwóch miejscach na raz – wejść w rolę dziecka i jednocześnie pozostawać rodzicem. Ponieważ jednak wszyscy popełniamy błędy i co więcej, często nie zdajemy sobie z tego sprawy, powinniśmy w sprawowaniu tych ról odwoływać się do autorytetów i sprawdzonych metod postępowania, korzystając z inspirujących doświadczeń rodziców i specjalistów – ich życzliwych praktycznych porad i fachowych wskazówek.


 

 

 

Data: 2022-08-09

Rozpoczęcie nauki szkolnej to nowy etap w życiu dziecka i często bardzo duży stres. Rodzicu, czy myślałeś o tym, jak czuje się Twoje dziecko, przestępując progi nowego miejsca, w którym będzie spędzać wiele godzin przez najbliższe lata?

 

O tym jak pomóc dziecku w adaptacji do nowej sytuacji i zmian w jego życiu, przeczytacie Państwo w artykule, do którego link podaję poniżej.

 

Data: 2022-05-25

 

 

Kiedy dziecko zaczyna dojrzewać i wkraczać w dorosłość – zmienia się. To naturalny etap. Jest on trudny zarówno dla dziecka, jak i rodzica, który często naprawdę nie wie co o tych zmianach sądzić i jak na nie reagować. Często pojawia się wtedy pytanie czy obserwowane zmiany są wynikiem buntu młodzieńczego wpisującego się w naturalny proces rozwoju czy świadczą o poważniejszym problemie jakim jest choroba – depresja.

                                                                                                                                         

 Depresja może dotknąć każdego. Bez względu na wiek, wyniki w nauce, popularność czy liczbę znajomych na Facebooku. Gorszy dzień może zdarzyć się każdemu. Jeśli jest ich jednak coraz więcej może to być objaw choroby, która wymaga pomocy specjalisty.                                                   

Warto wiedzieć, jak objawia się depresja, aby dać szansę  bliskiej nam osobie na skorzystanie z pomocy i wyjście z choroby. Warto też wiedzieć jak mądrze wspierać w chorobie.

 

 

 

Data: 2022-04-08

 

Jak wyznaczać dziecku granice i dlaczego jest to ważne w procesie wychowania? Czym jest bezstresowe wychowanie? Odpowiedzi na te i  wiele więcej pytań znajdziecie Państwo w artykule opublikowanym na stronie Poradni Pozytywka (link poniżej).

Zachęcam do przeczytania artykułu i zapoznania się z ofertą poradni, która oferuje bezpłatną pomoc psychologiczną dla dzieci i rodzin.

 

 

 

Data: 2022-02-16

Co to jest uzależnienie behawioralne? – definicja

Uzależnienie behawioralne to nic innego jak uzależnienie od wykonywania określonych czynności. Tego typu zachowania traktowane są jako nałogowe (kompulsywne), gdyż człowiek nad nimi nie panuje, a ich występowanie negatywnie wpływa na funkcjonowanie chorego w wielu obszarach życia. Co ważne, uzależnienia behawioralne umożliwiają osiągnięcie przyjemności, ale przede wszystkim zredukowanie złego samopoczucia i nieprzyjemnego napięcia.


 

 

 

 

 

Data: 2021-12-07

                   Jak chronić dziecko przed zagrożeniami w Internecie?

To pytanie powinien sobie zadać każdy rodzic. Internet już dawno przestał być tylko miejscem wymiany maili i oglądania śmiesznych filmików na YouTube. Z jakimi zagrożeniami może się zetknąć Twoje dziecko?

Na te i wiele innych pytań znajdziecie Państwo  odpowiedzi w poniższej publikacji

 

Data: 2020-11-07

WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA

W kolejnej części Wywiadówki profilaktycznej przekazuję Państwu link do e-booka zamieszczonego na stronie programu Myślę pozytywnie, w którym nasza szkoła bierze udział.

Znajdziecie w nim Państwo ciekawy artykuł dotyczący efektywnej pozytywnej komunikacji z nastolatkami, porady na temat cyberprzemocy oraz asertywności w rodzinie, a także budowania poczucia własnej wartości u dzieci oraz kilka innych publikacji z zakresu psychologii dziecka i rodziny.

Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie, bo czyż nie chcemy być jak najlepiej rozumiani przez nasze dzieci i partnerów? Chcielibyśmy, by nasze dzieci były szczęśliwe i rosły w spokojnych rodzinach. Zachęcam do lektury.

 

 

Data: 2020-04-09

 

Wywiadówka profilaktyczna

 

          Codziennie dbamy o zdrowie naszych dzieci, o ich prawidłowy rozwój. Integralną częścią zdrowego rozwoju młodego człowieka jest zdrowie psychiczne. W tym trudnym czasie pandemii szczególnie warto zadbać o to, co chroni zdrowie psychiczne, a także poznać czynniki, które mu zagrażają.

          Zachęcam do obejrzenia prezentacji, która w kompleksowy i obrazowy sposób przedstawia zagadnienie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

 

 

Materiał pochodzi ze strony projektu „Myślę pozytywnie”, w którym nasza szkoła bierze udział

 

 

Data: 2020-02-09

WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA

Wykorzystanie nowoczesnej technologii jest stylem pracy współczesnej szkoły. Musimy pamiętać o tym, że młodzież, z którą pracujemy, to tzw. cyfrowi tubylcy, czyli ci, którzy technologią posługują się na co dzień, traktując ją jako źródło wiedzy, nauki, rozrywki i komunikacji. Aby być autentycznym w tym procesie, nauczyciel musi wykorzystywać te same kanały komunikacyjne, które są przez młodzież postrzegane jako wiarygodne, atrakcyjne i adekwatne do rzeczywistości. Dziś po prostu inaczej uczyć już się nie da. Pamiętając o tym, staramy się zagwarantować młodzieży jak najszerszy dostęp do technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dziś w żadnej polskiej szkole nie dziwi pracownia komputerowa, powszechne są skomputeryzowane biblioteki, a także wykorzystanie nowoczesnej technologii na lekcjach innych przedmiotów niż informatyka. Komputery gwarantują szybki dostęp do informacji, uatrakcyjniają lekcje, pomagają uczyć skuteczniej, aktywniej i ciekawiej. W tej technologicznej rzeczywistości szkolnej musimy poświęcić wiele uwagi, aby treści dostępne za pomocą Internetu były rzetelne i pożądane, żeby korzystanie z urządzeń komunikacyjnych w szkole było bezpieczne, a aktywność młodzieży nie pozwalała na zetknięcie się z rozmaitymi formami cyberprzemocy.

CyberPrzemoc 

 

Data: 2020-11-25

WYWIADÓWKA PROFILKATYCZNA

Kolejna wywiadówka profilaktyczna będzie dotyczyła uzależnień. Większość rodziców boi się, że ich dzieci w którymś momencie sięgną po papierosy, alkohol czy narkotyki. Wielu tego typu problemom można byłoby zapobiec, gdybyśmy mieli odpowiednią wiedzę na ich temat. Niestety, nałogi wciąż pozostają tematem tabu, którego nie porusza się w wielu polskich domach. Tymczasem warto o nich rozmawiać – taka konwersacja może nawet uratować czyjeś zdrowie lub życie. A im wcześniej zaczniemy uświadamiać swoje dzieci, tym większa szansa, że nigdy nie będziemy musieli nakłaniać ich do terapii odwykowej.


Jak rozmawiać o uzależnieniach

Rodzice, którzy mają dobry kontakt z dzieckiem mają większą szansę, aby uchronić je przed uzależnieniami. Budowanie kontaktu, wiarygodność i rzetelna wiedza to ważne elementy w relacji między rodzicem a dzieckiem. Dzieci w okresie dojrzewania potrzebują poczucia więzi i przynależności do rodziny, wspierania poczucia własnej wartości, wiarygodności rodziców, sprawiedliwego traktowania, poszanowania intymności i dyskrecji oraz stanowczości w ważnych sprawach.

Im lepszy kontakt między rodzicem a dzieckiem, tym większa szansa, że rodzic zauważy niepokojące objawy u dziecka, takie jak:

·         unikanie rozmów, częste kłamstwa;

·         oddalanie się od rodziny;

·         łopoty w szkole, których wcześniej nie było np. wagary;

·         rozdrażnienie, niecierpliwość, agresja;

·         sypianie o różnych porach dnia (raz jest bardzo pobudzone a raz ospałe);

·         spędzanie czasu poza domem i unikanie kontaktu po powrocie;

·         nowi znajomi, o których nie chce rozmawiać lub samotne spędzanie czasu w pokoju;

·         nadmierny apetyt lub jego brak, gwałtowne chudnięcie lub tycie;

·         przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice;

·         dziwne zapachy w pokoju lub bezpośrednio od dziecka, przedmioty związane z narkotykami;

·         znikanie z domu pieniędzy lub wartościowych przedmiotów.

Pojedyncze objawy nie muszą oznaczać, że z dzieckiem dzieje się coś złego, jednak nie muszą wystąpić wszystkie objawy, aby świadczyć, że coś złego się dzieje.

Warto interweniować, gdy z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego, jednak nie działać pod wpływem emocji i rozpocząć rozmowę wtedy, gdy wiemy, że znajdziemy czas na to, aby ją skończyć. W momencie pojawienia się problemu, warto także szukać pomocy u specjalistów.


Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją ,,Chrońmy młodzież przed dopalaczami”.

 

Data: 2020-10-19

WYWIADÓWKA PROFILAKTYCZNA

 

Pierwsza część Wywiadówki profilaktycznej będzie dotyczyć motywacji, czyli ważnego aspektu życia każdego z nas.

 

„Co mam zrobić, żeby moje dziecko zaczęło się uczyć? Jak je zmotywować?” - to pytania, które rodzice często stawiają sobie, nauczycielom i specjalistom.

 

Mamy nadzieję, że zamieszczony materiał pomoże Państwu odpowiedzieć na powyższe pytania i sprawi, że nauka dla wszystkich stanie się łatwiejsza i przyjemniejsza.

 

         Zapraszamy!

 

 

                Materiał pochodzi ze strony projektu „Myślę pozytywnie”, w którym nasza szkoła bierze udział.

 

                  JAK WSPIERAĆ MOTYWACJĘ DZIECKA? ROZWIJANIE KOMPETENCJI PSYCHOSPOŁECZNYCH, ZAPEWNIENIE DOBROSTANU PSYCHICZNEGO