Joanna  Soszyńska

 

 „Wczesne rozpoznawanie syndromu dziecka maltretowanego i molestowanego – możliwości i rodzaje interwencji nauczyciela i wychowawcy”.

 Krzywdzenie  dzieci  przez  wiele  lat  nie  zostało  przez opinię  społeczną  rozpoznane  jako  społeczne  zło  i  w  związku  z tym stanowiło ukryty problem społeczny. Dopiero w latach 90 rozpoczął  się  proces  ujawniania  tego  problemu.  Złe  traktowanie dzieci   w   rodzinie   przestało   być   tematem  tabu.

                Spróbujmy  określić  pojęcie  krzywdzenia  dzieci , wskazać na  sytuacje ,  które  w  największej  mierze  zakłócają  rozwój dziecka.

                   W  literaturze  przedmiotu wskazuje się na cztery kategorie   krzywdzenia  dzieci :

-- przemoc  fizyczną ,  czyli  wszelkiego  rodzaju  działania  wobec  dziecka  powodujące  nieprzypadkowe  urazy  (stłuczenia , złamania , zasinienia , itp.),

-- seksualne  wykorzystywanie  dzieci ,  czyli  takie  zachowanie  osoby  dorosłej ,  silniejszej  lub  starszej ,  które  prowadzi  do  seksualnego  zaspokojenia  kosztem  dziecka ,

-- przemoc  emocjonalna ,  czyli  rozmyślne ,  nie  zawierające  aktów  przemocy  fizycznej  zachowania  dorosłych  wobec  dzieci ,  które powodują  znaczące  obniżenie  możliwości  prawidłowego  rozwoju  dziecka ,  w  tym  zaburzenia  osobowości ,  niskie  poczucie  własnej  wartości ,  stany  nerwicowe  i  lękowe ;  do  kategorii  tego  typu  można  zaliczyć  m.in.  wyzwiska ,  groźby ,  szantaż ,  straszenie ,  emocjonalne  odrzucenie ,  nadmierne  wymagania ,  nieadekwatne  do  wieku  i  możliwości  psychofizycznych  dziecka ,

--  zaniedbywanie  dziecka ,  czyli  niezaspokajanie  jego  podstawowych  potrzeb  zarówno  fizycznych ( właściwe  odżywianie,  ubieranie ,  ochrona  zdrowia ,  edukacja ) , jak  i  psychicznych  (poczucie  bezpieczeństwa ,  miłość  rodzicielska ,  troska ).

            

                 Pojęcia „syndromu  dziecka  maltretowanego” i „syndromu  dziecka  molestowanego”  funkcjonują  od  kilkunastu  lat  w  miejsce  używanych  kategorii  „ dziecka  bitego” i  „ dziecka  krzywdzonego”.

                 Jak  wcześnie  rozpoznać ,  że  dziecko  jest  ofiarą  przemocy?

                 To  właśnie  jedno  z  podstawowych  zadań  nauczyciela – wychowawcy  w  jego  codziennych  kontaktach  z  dziećmi  w klasie ,  w  świetlicy  szkolnej ,  na  wycieczce ,  w  sali  gimnastycznej . Opiekun   dzieci  powinien  wnikliwie  je  obserwować ,  nie  bagatelizować  żadnego  symptomu, żadnej  przesłanki ,  żadnego  sygnału ,  że  w  życiu  dziecka  stało  się  coś  niepożądanego.  Nieobojętność  nauczyciela  i  wychowawcy  wobec  każdej  podejrzanej  sytuacji  wpływa  na  szybkie  dostrzeżenie  problemu  i – co  najważniejsze – podjęcie  inicjatywy  w  celu  pomocy  dziecku.

                  Jeśli  dowiadujemy  się ,  dziecko  często  opuszcza  zajęcia szkolne ,  nie  chce  ćwiczyć  na  lekcjach  wychowania  fizycznego ,  jest  hospitalizowane z  powodu  niewyjaśnionych  urazów ,  musimy  brać  pod  uwagę  możliwość  przemocy  domowej.

                  Gdy  brakuje  bezpośredniego  dowodu  istnienia przemocy  wobec  dziecka ( w  postaci  urazów ,  relacji  ofiary  lub  świadka ) , ważnych  informacji  może  dostarczyć  nam  obserwacja  funkcjonowania  dziecka  w  grupie  i  w kontakcie  indywidualnym.  Na  przykład ,  jeśli  dziecko  w  upalne  dni  chodzi  w  ubraniu  zakrywającym  całe  ciało ,  może  to  świadczyć  o  tym,  że  chce  ukryć  ślady  przemocy ( skaleczenia ,  siniaki ,  obrzęki ).

Z  czasem  ta  niestosowność  ubioru  może  stać  się  objawem  braku  akceptacji  dla własnego  ciała ,  systematycznie  poniewieranego  przez  sprawcę  przemocy.

                   Ponadto  dzieci  bite  w  domu  przejawiają  nadmierną  czujność  i  napięcie  w  czasie  zabaw  i  ćwiczeń  grupowych  wykorzystujących  kontakt  fizyczny. Często  skuleniem  się  na  niespodziewane  dotknięcie ,  mają  trudności  z  przyjmowanie  bliskości  fizycznej  za  oznakę  życzliwości. Przypadkowe  popchnięcia  interpretują  jako  atak i  w  odpowiedzi  wybuchają  agresją  lub  wycofują  się  z  aktywności  w  grupie.

Kiedy  nasze  przypuszczenia  po  konsultacji  z  innymi  nauczycielami ,  a  zwłaszcza  z  pedagogiem  szkolnym , przekształcą  się  w  pewność ,  że  dziecko  jest  ofiarą  maltretowania , czyli  przemocy  zarówno  fizycznej  jak  i  emocjonalnej , wówczas  pierwszym  krokiem  będzie  zapewnienie  mu  ochrony.

                    W  skrajnych  przypadkach  przemocy  i  braku  współpracy  ze  strony  drugiego  z  rodziców  lub  innej  bliskiej  osoby  z  rodziny  sprowadza  się  to  do  powiadomienia  o  tym  fakcie  policji , sądu  rodzinnego  i  prokuratury  oraz  przekazania  dziecka  do  pogotowia  opiekuńczego. Taka  forma  doraźnego  zapewnienia  bezpieczeństwa  dziecku  jest  możliwa  bez  zgody  rodziców , a  po  12  roku  życia  wymaga  jedynie  zgody  dziecka.

                    Szczególnie  trudna  jest  sytuacja  dziecka  wychowującego  się  w  rodzinie  dysfunkcjonalnej  z  problemem  alkoholowym.  Zamiast  wzorców  zachowań  społecznie  pożądanych  rodzina  dostarcza  wzorców  zachowań  aspołecznych  bądź wprost  przestępczych.  Wszystko  to  sprawia , że  dzieci  alkoholików wykazują  wyższy  poziom  niedostosowania  społecznego.

Są  one  bardziej  agresywne  wobec  otoczenia  niż  inne  dzieci.

W  sytuacji  frustracyjnej  koncentrują  się  na  przeszkodzie , nie  zaś  na  szukaniu  rozwiązania  czy  też obronie  obrazu  własnej  osoby. Chcą  przezwyciężyć  własne  poczucie  bezradności  i  bezsilności , wykazują  postawy  wrogości  i  „siły  pięści”.

                  Dzieci  alkoholików  wykazują  niższy  poziom funkcjonowania  w  roli  ucznia , a  ich  nieprzystosowanie  przejawia  się  w  trzech  sferach :  gorszych  wynikach  w  nauce , trudnych  kontaktach  z  rówieśnikami  oraz  negatywnym  stosunku  do szkoły.

                  Obserwujemy  u  nich  brak  umiejętności  koncentracji  uwagi ,  nadpobudliwość  psychoruchową , zaburzenia  pamięci  oraz – wspomniane  wcześniej  zachowania  aspołeczne.    

                  Dzieci  te  wyrastają  w  atmosferze  lęku  i  obcości  psychicznej , nasilanej  przez  krzywdy  moralne  i  fizyczne , często  w  złych  warunkach  bytowych.  W  związku  z  tym  w  szkole  przejawiają  typowe  dla  nich  stany  emocjonalne : niepokój , rozdrażnienie , przygnębienie , bóle  głowy , bóle  mięśni , bóle  serca, bolesne  skurcze  jelit.

                  Dzieci  alkoholików  wymagają  szczególnego  zainteresowania  i  pomocy. Należy  im  wyjaśnić , na  czym  polega  alkoholizm  któregoś  z  rodziców. Powinny  wiedzieć , że  alkoholizm  jest  chorobą.  Są  one  bowiem  w  stanie nauczyć  się  konstruktywnych  sposobów  reagowania.  Należy  im  uświadomić , że  nie  ponoszą  żadnej odpowiedzialności  za  picie  rodzica.  Dzieci  rozumieją , co  się  dzieje , a  kłamstwa  są  bardziej  przerażające  niż  prawda.  Nauczyciel , czy  terapeuta  ma  za  zadanie  zdjąć  z  dziecka  brzemię  „stróża  rodzinnej  tajemnicy”.  Takie  dziecko  całą  swoją  energię  skupia  na  ukrywaniu  problemu ,  dochowaniu  wstydliwej  tajemnicy , w  obawie  przed  „wygadaniem  się”  i  wstydem.

Można  wytłumaczyć  dzieciom , że  z  pozoru  przykre  zachowania  osoby  nieuzależnionej  wobec  alkoholika  nie  są  wymierzone  przeciwko  niemu , lecz  mają  na  celu  jego  dobro.  Dzieciom  alkoholików  należy  zapewnić  dodatkowe  wsparcie  w  postaci  terapii  indywidualnej  lub  grupowej  czy  też  uczestnictwo  w  zajęciach  świetlic  terapeutycznych , gdzie  mają  one  możliwość  obcowania  z  rówieśnikami , którzy  przechodzą  przez  podobne  doświadczenia.

                  Zajmijmy  się  z  kolei  problematyką  dziecka  molestowanego. 

                  Z przemocą  seksualną  mamy  do  czynienia  wówczas , gdy  osoba  starsza  lub  silniejsza  fizycznie  i  emocjonalnie  od  dziecka (najczęściej  ktoś  z  bliskiej  rodziny) wykorzystuje  je  do  budowania  swojego  poczucia  wartości i  mocy  oraz  do  zaspokajania  swoich  potrzeb , zachowując  się  wobec  niego  seksualnie.  Czasami  także  starsze  albo  silniejsze  fizycznie i bardziej  rozbudzone  dzieci  mogą  wykorzystywać  seksualnie  młodsze , przymuszając  je  do  „zabawy  w  seks”.

                 Przemoc  seksualna  może  mieć  miejsce  w  każdej  rodzinie , niezależnie  od  wykształcenia  i  poziomu  finansowego  rodziców.  Sprawca  różnymi  sposobami  manipuluje  dzieckiem , aby wykorzystać  je  do  swoich  celów.  Wchodzi  w  rolę  zaufanego  przyjaciela , daje  prezenty , „zaspokaja  potrzebę  ciepła”,  uczy  fałszywej  moralności , zastrasza , bije , wzbudza  poczucie  winy.

                  Dzieci  ponoszą  ogromne  konsekwencje  wykorzystywania  seksualnego.  Nauczyciel , wychowawca  klasy  lub  wychowawca  w  świetlicy  szkolnej  może  zauważyć  zmianę  w  zachowaniu  krzywdzonego  dziecka.  Pojawić  się  mogą  kłopoty  z koncentracją  i  pamięcią , niepokój , napięcie , pobudzenie , koszmary  nocne ( niewyspanie)  i  lęki.

Dzieci  zaczynają  sypiać  w  ubraniu , podejmują  też  próby  samobójcze.  Chłopcy  mogą  być  agresywni ,  krzywdzić  zwierzęta  i  mieć  zbyt  rozbudzone  fantazje  seksualne.  Dziewczynki  bywają  smutne , jakby  nieobecne.  Pojawiają  się  tez  kłopoty  z  jedzeniem ,  często  prowadzące  do anoreksji  lub  bulimii.  Charakterystyczne  są  również  zachowania  seksualne  niedostosowane  do  wieku  dziecka.  Można  zauważyć  siniaki i  zranienia  w  okolicy  genitaliów.  Pojawiają  się  też  zapalenia  pochwy  i  pęcherza , nieotrzymanie  moczu , kłopoty  z  utrzymaniem  kału  lub  zaparcia.

                  Aby  dziecko , które  padło  ofiarą  przemocy  seksualnej  mogło  powrócić  do  zdrowia , niezbędna  jest  pomoc  profesjonalistów – psychologów,  pedagogów , lekarzy , prawników  i  policjantów.  Idealne  jest , gdy  udzielana  dziecku  pomoc  psychologiczna  zostanie  połączona  z  terapią  i  edukacją  wspierających  rodziców  i  rodzeństwa.  Warto  pokazać  dziecku , w  jaki  sposób  może  otrzymać  pomoc  psychologiczną , jak  ona  przebiega , jak  długo  trwa , że  jest  trudna , ale  skuteczna.

                 Zaklęte  koło  przemocy  seksualnej  wobec  dzieci  można  przerwać,  uświadamiając  społeczeństwu , że  ona  istnieje , demaskując  mity  o  niej.  Jednak  podstawowym  zadaniem  dla  nas  wszystkich  jest  ochranianie  dziecka , a  nie  sprawcy – bez  naszej  pomocy  nie  ma  ono  szans  na  bezpiecznie  życie.  

                  W  ogóle  interwencja  przeciwko  sprawcy  wszelkiego  rodzaju  przemocy  wobec  dziecka  ma  charakter  przede  wszystkim  prawny , a  jej  celem  jest  przerwanie  przemocy  przez  wyeliminowanie  z  rodziny  jej  źródła.

                  Może  to  polegać  na  złożeniu  w  prokuraturze  zawiadomienia  o przestępstwie  lub  w  wydziale  rodzinnym  Sądu  Rejonowego  informacji  o dziecku  krzywdzonym.  Tego  typu interwencji  podejmują  się  zazwyczaj  pedagodzy  szkolni , pracownicy  służb  społecznych ( przy  wójcie , burmistrzu  czy  prezydencie  miasta)  i  przedstawiciele  organizacji  broniących  praw  dziecka.

                   Na  zakończenie  stwierdzić  można , że  wczesne  rozpoznanie  syndromu  dziecka  maltretowanego  i  molestowanego  w  dużym  stopniu  zależy  od  profesjonalnych  umiejętności  ludzi , którzy  swą  pracę  zawodową  związali  z  nauczaniem  i  wychowywaniem  dzieci  i  od  ich  ciągłej  gotowości  do  pomocy  dziecku.                       

Rok szkolny 2006/2007

1. Rozpoczęcie roku szkolnego

2. I Międzynarodowy Festiwal Szachowy Zielona Góra 2006-09-22/30
3. Logorytmika " Jesienią w lesie" 22 listopada2006r.
4. Mikołaj w sp1 06.12.2006 r.
5. Szkoła promująca zdrowie
6. Dyskoteka szkolna 11.02.2007 r.
7. Konkurs matematyczny "Kangur" 15.03.2007 r.
8. Rekolekcje 19-21 marca 2007 r.
9. Lubuska Olipiada Młodzieży - Szachy Sulechów 28.03.2007 r.
10. Joanna Soszyńska „Wczesne rozpoznawanie syndromu dziecka    maltretowanego i molestowanego – możliwości i rodzaje interwencji nauczyciela i wychowawcy”.
11. Kartki świąteczne.
12.Sprawdzian szóstoklasisty 12.04.2007 r.
13. Mistrzostwa Województwa lubuskiego Juniorów w szachach 08.05.2007 r.
14. "Przyroda i zdrowie" VII edycja konkursu 10.05.2007 r.

15. Międzyszkolny konkurs "Ada to nie wypada" 29.05.2007 r.
16. Wycieczka do Wrocławia klasy 2b i 2d 28.05.2007r.
17. Tydzień Promocji Zdrowia pod hasłem: „Droga do zdrowia”.01.06.2007
18. 01.06.2007r. Dzień Dziecka
19. Osiągnięcia uczniów II semestr 2006/2007 r.



Rok szkolny 2005/2006

1. Turniej Mikołajkowy klas pierwszych 06.12.2005 r.

2. Sprawdzian próbny klas szóstych 13.12.2005 r.
3. Szkolne "Jasełka" 19.12.2005 r.
4. Spotkani e z dyrektorem najlepszych uczniów 10.02.2006
5.„ Czy książka może być przyjacielem człowieka?”1.03.2006 r.
6. Projekt "Palcem po mapie Afryki" 3.03.2006 r,
7. Sprawdzian szóstoklasisty 04.04.2006 r.
8. Pierwszoklasiści w Ratuszu 03.04.2006r.
9. Zakończenie roku szkolnego 2005/2006

 

informacje archiwalne (2004/2005)

1. Jedynkowy Turniej Bezpieczeństwa 18 września 2004r.
2. Mistrzostwa Zielonej Góry Szkół Podstawowych 29 września 2004r.
3. Halloween 29 października 2004r.
4. Mistrzostwa Pracowników Oświaty w Piłce Siatkowej 05.11.2004r.

5. Mistrzostwa Zielonej Góry Szkół Podstawowych w szachach 20.11.04
6. Dyskoteka szkolna 25.11.2004r.
7. Mikołajkowy Turniej Szachowy 03.12.2004 r.
8. Mikołajkowy Turniej Klas I 06.12.2004 r.

9. Szkolne Jasełka 22.12.2004 r.
10. Dyskoteka szkolna 27.01.2005r.
11. Rejonowy Konkurs Matematyczny 05.03.2005 r.
12. Konkurs matematyczny "Kangur" 17.03.2005 r.
13. IV Szachowe Mistrzostwa Szkoły 25.02-18,03.2005 r.
14. Dzień Samorządności Europejskiej  21.03.2005 r.

15. Dzień Otwartych Drzwi 23.03.2005 r.
16. Egzamin klas szóstych 05.04.2005 r.
17. VI Mistrzostwa BRD szkół Zielonej Góry 21.04.2005r.
18. Szachy- Finał Lubuskiej Olimpiady Młodzieży Gorzów 22.04.2005r.
19. Wojewódzki Finał Konkursu BRD, Wiechlice 13 i 14 maja 2005 r.
20. Konkurs pt. " Świat za 50 lat" 19.05.2005r.
21."Bezpieczny w ruchu drogowym, z przepisami za pan brat"  04.06.
22. Konkurs klas trzecich p.h. "Moje miasto Zielona Góra" 07.06.2005r.
23. Zakończenie roku szkolnego 2004/2005
24. Rozpoczęcie roku szkolnego 2005/2006


informacje archiwalne (rok szkolny 2003/2004)

 

1  2   3  4  5   6  7  8  9   10  11  12  13  14